کنکور

انتخاب رشته انسانی، رتبه قبولی کنکور نظام جدید

برای داشتن انتخاب رشته مناسب و کسب بهترین نتیجه شناخت کافی داشتن اطلاعات لازم در مورد رشته‌ها و اطلاعات کارنامه امری ضروری است. شناخت کافی در مورد رتبه کسب‌شده، سهمیه داوطلب، رشته‌های بومی، رشته‌های استانی، حدود رتبه قبولی سال‌های قبل، نمره زیرگروه، شرایط پذیرش دانشگاه‌های مختلف تأثیر مستقیم در قبولی داوطلب در کنکور سراسری انسانی دارد.

لذا در این مقاله اطلاعات لازم برای شناخت کافی در مورد عوامل تأثیرگذار در پذیرش دانشگاه و انتخاب رشته کنکور انسانی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. همچنین در صورت هرگونه سؤال می‌توانید در قسمت نظرات و پیشنهاد‌ها از تجربیات گروه مشاور برتر برخوردار شوید.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

اطلاعات مهم کارنامه کنکور انسانی

شناخت کافی در مورد اطلاعات کارنامه کنکور سراسری اولین گام برای داشتن انتخاب رشته صحیح است. در جدول اول کارنامه کنکور سراسری اطلاعات شناسنامه‌ای، سهمیه داوطلب، استان بومی، قطب بومی و … درج‌شده است که در بومی پذیری مؤثر است.

سه سال آخر دوره متوسطه مشخص‌کننده استان بومی است و شانس داوطلب در کد رشته محل‌های اطراف منطقه بومی را افزایش می‌دهد؛ که در ادامه این مقاله اطلاعات کافی در مورد نوع پذیرش بومی در اختیار داوطلبان انتخاب رشته کنکور تجربی قرار می‌گیرد.

جدول رتبه و نمره زیرگروه داوطلب در سهمیه داوطلب مهم‌ترین اطلاعات برای انتخاب رشته کنکور انسانی است. برخلاف سال های قبل که رشته های پرطرفدار رشته انسانی در زیرگروه های مختلف قرار داشت امسال زیر گروه های درسی حذف شده و همه رشته ها در یک گروه قرار دارند. ملاک پذیرش افراد رتبه در سهمیه است مهمترین گزینه ای که باید مد نظر افراد قرار گیرد رتبه داوطلب در سهمیه است.

رتبه موردنیاز برای رشته موردعلاقه کنکور انسانی 

اطلاع از رتبه موردنیاز برای قبول شدن در رشته یا دانشگاه دلخواه در انتخاب رشته کنکور انسانی ضروری است. یکی از نکاتی که داوطلبان باید مدنظر داشته باشند تفاوت رتبه‌های قبولی در سهمیه‌های مختلف مانند سهمیه منطقه یک، دو، سه و ایثارگری است. لذا هر داوطلب باید حدود قبولی رتبه سهمیه خود را برای انتخاب رشته انسانی در نظر داشته باشد. اطلاعات مربوط به رتبه قبولی سهمیه‌های مختلف در نوع پذیرش دانشگاه‌های در کنکور سال  های قبل در لینک زیر قرار داده‌شده است:


حتما بخوانید: رتبه‌ قبولی رشته‌ها و دانشگاه‌ها برای سهمیه مناطق کنکور انسانی


درصدهای لازم برای رتبه و رشته موردعلاقه کنکور انسانی

داوطلبین کنکور در زمان مطالعه یا برای ارزیابی عملکرد خود در کنکور آزمایشی نیاز به اطلاع از درصدهای لازم برای رسیدن به رشته مطلوب در دانشگاه‌ها هدف رادارند تا بتوانند به توانایی علمی لازم را برای دستیابی به درصدهای مربوطه برسند. بر اساس تغییرات کنکور سراسری و حذف دورس عمومی و در نظر گرفته سوابق تحصیلی به صورت قطعی درصد های قبولی به نسبت سال های قبل متفاوت شده است.

تأثیر سهمیه منطقه و بومی پذیری در انتخاب رشته انسانی 

کد رشته محل‌های انتخاب رشته کنکور انسانی دارای ظرفیت مشخص است. ظرفیت کد رشته محل‌های دانشگاهی بر اساس نمره کسب‌شده، سهمیه منطقه یک، دو، سه و ایثارگری و پذیرش بومی تعیین می‌شود. همچنین نوع پذیرش رشته‌ها نیز بسته به شرایط توزیع تفاوت دارد. درواقع برای هر کد رشته محل در انتخاب رشته کنکور انسانی 4 نوع پذیرش در نظر گرفته‌شده است.

نحوه پذیرش کنکور

  • پذیرش استانی: رشته‌هایی که در اکثر استان‌ها گسترش داشته یا نیاز به متخصصان بومی دارد.
  • پذیرش ناحیه‌ای: رشته‌هایی که در اکثر استان‌ها وجود نداشته ولی در چند استان مجاور موجود است.
  • پذیرش قطبی: رشته‌هایی که در اکثر نواحی وجود نداشته و در چند ناحیه مجاور موجود است.
  • پذیرش کشوری: رشته‌هایی که در اکثر قطب‌ها وجود نداشته و در تعداد محدودی دانشگاه در کشور ارائه می‌شود.

در رشته‌های کشوری ظرفیت پذیرش نسبت به تعداد شرکت‌کنندگان هر یک از سهمیه‌های منطقه یک، دو، سه و ایثارگری توزیع‌شده است. برای رشته‌های بومی نیز ظرفیت کد رشته محل بر اساس تعداد شرکت‌کنندگان هر بوم (قطب، ناحیه و استان) به نسبت سهمیه منطقه یک، دو، سه و ایثارگری تعیین می‌شود. البته برای رشته‌های روزانه 20 درصد پذیرش به‌صورت سهمیه آزاد است که این ظرفیت برای رشته‌های پرطرفدار 40 درصد است.

نوع پذیرش برخی از رشته‌های انسانی

  • رشته حسابداری و حقوق به‌صورت ناحیه‌ای پذیرش دارند.
  • پذیرش رشته روانشناسی و مشاوره به‌صورت قطبی است.
  • رشته آموزش زبان عربی و آموزش ابتدایی پذیرش استانی دارند.
  • پذیرش رشته‌های آموزش تربیت‌بدنی، زبان‌شناسی به‌صورت کشوری است.

در این نوع تقسیم‌بندی افرادی که در یک ناحیه (چند استان مجاور) هستند احتمال قبولی بیشتری برای پذیرش آن رشته دارند. همچنین افراد که یک‌قطب هستند (چند ناحیه مجاور). نیز شانس بیشتری برای قبولی رشته‌های قطبی محل تحصیل سه سال آخر متوسطه را دارا می‌باشند.

پذیرش بومی در دوره‌های تحصیلی متفاوت است و بومی گزینی در دوره روزانه تأثیر بیشتری دارد و برای سایر دوره‌های دانشگاهی مانند شبانه پردیس، آزاد، غیرانتفاعی پیام نور متفاوت است. در دوره نوبت دوم یا شبانه پذیرش به‌صورت بومی استانی است. در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور پذیرش دانشجو به‌صورت بومی ناحیه‌ای است.

دوره‌های پردیس خودگردان، مجازی و ظرفیت مازاد نیز پذیرش کشوری داشته و بومی گزینی انجام نمی‌شود. برای اطلاع از نحوه پذیرش، شرایط تحصیل و شهریه دانشگاه های مختلف و همچنین نکات کلیدی انتخاب رشته کنکور لینک زیر را کلیک کنید:


بیشتر بدانید: نکات کلیدی انتخاب رشته کنکور سراسری


گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

چیدمان انتخاب رشته کنکور انسانی

بعد از شناخت کافی در مورد نوع پذیرش رشته‌ها و رتبه قبولی کد رشته محل‌های انتخابی نوبت به آخرین مرحله یعنی چیدمان رشته‌ها می‌رسد. درواقع چیدمان رشته‌ها باید بر اساس رتبه داوطلب در هر زیرگروه و رشته‌های موردعلاقه داوطلب و رتبه قبولی سال‌های قبل باشد.

داوطلبان باید به تغییر ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و همچنین تغییر گرایش داوطلبان نسبت به یک‌رشته خاص تحت تأثیر عوامل محیطی یا شرایط کاری خاص در انتخاب رشته کنکور انسانی توجه داشته باشند. نوع چیدمان رشته در به حداقل رساندن عوامل ذکرشده تأثیر بسزایی دارد. توصیه می‌شود داوطلبین برای انتخاب رشته انسانی پس از اطلاع از رتبه قبولی رشته‌ها و دانشگاه‌های متناسب 4 نوع انتخاب در نظر داشته باشند:

  • انتخاب رؤیایی
  • انتخاب خوش‌بینانه
  • انتخاب منطقی
  • انتخاب بدبینانه

انتخاب رؤیایی مواردی هستند که با رتبه داوطلب اختلاف خیلی زیادی دارند. باید تعداد محدودی بین 5 تا 10 درصد از کد رشته محل‌ها را شامل شوند.

انتخاب‌های خوش‌بینانه با رتبه داوطلب در کنکور انسانی اختلاف چندانی ندارند. پیشنهاد می‌شود حدود 30 درصد انتخاب‌ها از این نوع باشند.

انتخاب کد رشته محل‌های منطقی باید با دقت بیشتری انجام شود و باید حدود 50 درصد موارد را شامل شود.

درنهایت بهتر است که انتخاب‌های بدبینانه 10 تا 15 درصد انتخاب‌های پایانی را شامل شود.

در پایان توصیه می‌شود برای جلوگیری از اشتباهات و خطاهای احتمالی در چیدمان و انتخاب رشته کنکور انسانی از تجربیات مشاورین باتجربه کمک گرفته شود تا بهترین انتخاب رشته برای به ثمر رسیدن زحمات چندساله رقم بخورد.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن