مهاجرت و تحصیل در خارج

تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل از پیش دبستان تا دکتری در ترکیه

ترکیه همسایه غربی ایران که کشوری اروپایی محسوب می شود با توجه به دانشگاه هایی با داشتن اعتبار علمی مناسب و مورد تائید بودن وزرات بهداشت و علوم ایران همواره مورد توجه دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج بوده است. امکان تحصیل رایگان در ترکیه برای رشته های تحصیلی و حتی پزشکی و پیرا پزشکی وجود دارد. تحصیل در ترکیه با توجه به هزینه های پایین همواره به عنوان یکی از گزینه ها برای دانشجویان بین اللملی بوده است. در این مقاله سعی شده اطلاعات کلی پیرامون تحصیل در ترکیه، مقاطع تحصیلی، هزینه های، روش های ورود و شرایط گرفتن بورسیه و مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه شرح داده شود.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

چرا تحصیل در ترکیه

  • امکان تحصیل رایگان
  • تنوع و اشتراکات فرهنگی
  • اعتبار علمی بالا و ارتباط با دانشگاهها معتبر اروپا و آمریکا
  • برگزاری آزمون های ورودی در ایران
  • شهریه پایین
  • همسایگی با ایران
  • بورسیه های تحصیلی متنوع

مدارس ترکیه

افراد برای تحصیل در مدارس ترکیه سه گزینه دارند:

مدارس دولتی

 این نوع مدارس کاملا رایگان هستند و دانش آموز هیچ هزینه ای بابت تحصیل پرداخت نمی کند. این نوع مدارس ترکیه  سیستم آموزشی واحد و از پیش تعریف شده دارند و زبان تحصیل ترکی است. ثبت نام مدارس دولتی ترکیه بر اساس اجاره نامه یا نزدیک ترین واحد به منزل مسکونی صورت می گیرد.

 مدارس خصوصی ترکیه

این مدارس امکانات آموزشی و تحصیلی بهتری نسبت به مدارس دولتی ارائه می دهند و دارای برنامه های فوق برنامه مانند آموزش زبان دوم، موسیقی و ورزش هستند. شهریه مدارس خصوصی ترکیه 15تا 25 هزار لیر در سال است.

مدارس بین الملل ترکیه

مدارس بین المللی ترکیه بالاترین امکانات آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند. زبان تدریس در مدارس بین المللی ترکیه انگلیسی، فرانسه و آلمانی است. این نوع مدارس در واقع دارای سیستم آموزشی آمریکایی و اروپایی هستند و شعبه مدارس کشورهای اروپایی یا آمریکایی محسوب می شوند. هزینه تحصیل در این مدارس 25  تا 50 هزار لیر است.

مدارس ایرانی ترکیه

علاوه بر مدارس فوق امکان تحصیل در مدارس ایرانی ترکیه نیز وجود دارد که دقیقا مشابه سیستم آموزشی کشور ایران است و زبان تدریس فارسی است. این نوع مدارس برای فرزندان دیپلمات ها و کسانی که خواهان شرکت در کنکور ایران هستند و می خواهند بابت خدمت سربازی و خروج از کشور با مشکل مواجه نشوند، گزینه مناسبی است.

شهریه سالانه این مدارس در مقطع پیش دبستانی 450، ابتدایی 500 ، راهنمای 650 و دبیرستان 850 دلار می باشد. در حال حاضر در شهر استانبول (مجتمع آموزشی فجر ایرانیان استانبول در منطقه چمبرلی تاش) و آنکارا (مجتمع آموزشی 22 در خیابان رشید غالب) دانش آموزان ایرانی می توانند در مدارس ایرانی ترکیه ادامه تحصیل دهند.

مدارس ترکیه شامل مقطع ابتدائی (Ilk Ogertim) با میانگین سنی6  تا 11 سال (5 سال)، مقدماتی متوسطه (Lise) با میانگین سنی 12 تا 14 (2 سال) و دوره متوسطه تکمیلی (Vocational High Schools) که شامل دوره عمومی و فنی و حرفه ای است می باشد. و افراد بعد از پایان با مدرک دیپلم (Lise Diplomasi) می توانند یا وارد دانشگاه های ترکیه شوند یا برای ورود به بازار کار اقدام کنند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

دانشگاه های ترکیه

ورود به دانشگاه­های ترکیه با داشتن مدرک دیپلم معتبر و شرکت در آزمون ورودی امکان پذیر است. برای ورود به این دوره داوطب باید در آزمون یوس (YOS) یا ست (SAT) که شامل دروس ریاضی هندسه مهارت زبان و هوش و استعداد تحصیلی است، شرکت کند. برای دانشجویان بین المللی امکان ادامه تحصیل به زبان ترکی و انگلیسی فراهم است. زمان ثبت نام معمولا از اواخر دی ماه شروع شده و تا پایان فروردین ادامه دارد و داوطلب باید هزینه ای حدود 250 لیر برای آزمون ورودی پرداخت کند.

دوره فوق دیپلم

دوه فوق دیپلم یا فنی (Ön Lisans Diplomasi یا associate’s degree): این دوره ها معمولا 2 سال زمان می برد و بعد از آن دانشجو می­ تواند وارد دوره کارشناسی یا بازار کار شود.

دوره لیسانس

دوره لیسانس (bachelor’s degree یا Lisans Diplomasi): این دوره ها 4 ساله است و دانشجو پس از پاس کردن 147 واحد فارق ­التحصیل می شود. شهریه دانشگاه ترکیه در این دوره برای دانشگاه های دولتی در شته های انسانی 1000، مهندسی 1500 و پزشکی 2000 لیر است. در دانشگاه های خصوصی برای رشته های انسانی 26000، مهندسی 27000 و پزشکی 20000 لیر است. در صورتی که دانجشو به زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهد تقریبا باید دو برابر مبالغ فوق شهریه پرداخت کند.

دوره های پزشکی (Tip Doktorlugu Diplomasi): این دوره ها معمولا 5 تا 7 سال طول می کشد و جز پر طرفدارترین دوره های آموزشی ترکیه است.

ارشد و دکتری

‌ تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) :برای ورود به این دوره کارشناسی ارشد ترکیه دانشجو باید در آزمون ورودی آلس (ALES) شرکت کند. آزمون آلس مانند کنکور ارشد ایران موارد درسی را شامل نمی شود و تنها جنبه استعداد تحصیلی دارد. این آزمون شامل ریاضی، تست هوش، تسلط زبان و درک مطلب است. در برخی از دانشگاه های ترکیه  ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس و تافل یا مدرک تومر (زبان ترکی) الزامی است.


حتما بخوانید: دانشگاه های ترکیه


شهریه دانشگاه ها به زبان ترکی در دانشگاه های دولتی 700 دلار و در دانشگاه های خصوصی 4000 است. که برای تحصیل به زبان انگلیسی دانشجو باید تقریبا دو برابر این مبلغ پرداخت کند.

هزینه های تحصیل و کار دانشجویی ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه شامل موارد زیر است

  •  شهریه دانشگاه
  • اجاره منزل یا خوابگاه
  • هزینه تردد
  • خوراک و پوشاک

شهریه دانشگاه

شهریه دانشگاه ترکیه بسته به نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی) و مقطع و زبان تحصیل متفاوت است. در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه رشته های انسانی کمترین شهریه (1000 لیر) و رشته های پزشکی (2000 لیر) بیشرین شهریه را دارند. در دانشگاه­های خصوصی شهریه برای رشته های مختلف به طور متوسط بالای 20 هزار لیر است. در صورت تحصیل به زبان انگلیسی شهریه ذکر شده تقریبا دو برار می شود.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

هزینه خوابگاه و اجاره منزل در ترکیه

دانشجویان بین المللی در کشور ترکیه می توانند از خوابگاه های دانشجویی یا اجاره منزل برای اقامت خود استفاده کنند. خوابگاه های دانشجویی با اتاقهای 4 تا 6 نفره ارائه می شود و دارای امکانات کامل هستند و دارای آشپزخانه، سلف سرویس، سایت و کتابخانه عمومی هستند. پذیرش خوابگاه های دانشجویی معمولا در ابتدای سال تحصیلی شروع می شود. دانشجویان می توانند از طریق سایت سازمان خوابگاه های ترکیه درخواست خود را ثبت کنند.

هزینه خوابگاه های دانشجویی بسته به ظرفیت اتاق و امکانات بین 30 تا 300 دلار متفاوت است. دانشجویان بین المللی می توانند از خوابگاه های خصوصی نیز استفاده کنند که دارای هزینه ماهانه 500 تا 600 دلار است. همچنین خوابگاه های ترکیه سالانه مبلغی را به عنوان سپرده در ابتدا از دانشجو دریافت کرده و در پایان قرارداد باز می گردانند.

علاوه بر خوابگاه دانشجویی ترکیه امکان اجاره آپارتمان نیز وجود دارد. هزینه اجاره آپارتمان بسته به منطقه و کیفیت و متراژ متفاوت است و بین 250 تا 600 دلار در ماه هزینه دارد. بسیاری از دانشجویان برای کاهش هزینه ها به صورت مشترک آپارتمان اجاره می کنند.


حتما بخوانید: تحصیل در کانادا


بورسیه تحصیل و کار دانشجویی در ترکیه

بدون شک یکی از بهترین گزینه های انتخاب کشور ترکیه برای تحصیل، بورسیه تحصیلی دولتی است که برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده است. بورسیه دولتی کشور ترکیه موارد زیر را پوشش می دهد:

  • معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  • معافیت از پرداخت هزینه خوابگاه دولتی
  • بیمه خدمات درمانی رایگان
  • آموزش زبان ترکی رایگان
  • کمک هزینه سفر به ترکیه
  • دریافت کمک هزینه ماهیانه 200 تا 500 دلار بسته به مقطع تحصیلی

برای دریافت بورسیه ترکیه معدل دانشجو باید بالای 70 درصد (14 به بالا) و برای رشته های پزشکی باید بالای 90 درصد نمره کل (18 به بالا) باشد. همچین با توجه به مقطع تحصیلی شرایط سنی نیز در نظر گرفته شده است. ثبت نام اینترنتی بورسیه ترکیه معمولا در زمستان از طریق سایت ثبت نام بورسیه ترکیه از طریق لینک ثبت نام بورسیه ترکیه انجام می شود.

اواسط بهار نتیجه ثبت نام اعلام شده و افراد باید خود را برای مصاحبه حضوری خرداد یا تیر که معمولا در تهران انجام می شود، آماده کنند.

قوانین جدید کار دانشجویی در ترکیه

با توجه به قوانین کشور ترکیه که اخیرا تصویب شده است به دانشجویان بین المللی بعد از سال اول اجازه کار دانشجویی داده می شود. مجوز کار دانشجویی ترکیه تا زمان اعتبار ویزای تحصیلی قابل استفاده است. دانشجویان می توانند در رستوران، فروشگاه، راهنمای تور، موسسات تبلیغاتی و … با حقوقی کمتر از سایر کشورهای اروپایی مشغول به کار شوند. همچنین در صورت تسلط به زبان ترکی فرصت های بهتری برای کار پیش روی دانشجویان قرار دارد. برای درخواست کار در حین تحصیل دانشجو باید از طریق سایت کاریابی ترکیه مدارک و فرم های مربوطه را به صورت آنلاین تکمیل کرده و در بازه زمانی 30 روز ارسال کند.

برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری امکان کار تحقیقاتی در دانشگاه ها وجود دارد. دانشگاه هایی مثل سابانچی، کوچ، بغازیچی و دانشگاه فنی خاورمیانه امکان کار پژوهشی را برای دانشجویان فراهم کرده اند و دانشجو می تواند بخشی از هزینه تحصیل خود را از این طریق تامین کند.

turkey burs visa

ویزا تحصیلی ترکیه

دانشجویان برای گرفتن ویزا تحصیلی در صورت داشتن مدرک زبان ترکی یا انگلیسی، باید دروس گذرانده شده در مقطع قبلی را همسان سازی کرده و در یکی از مراکز آموزشی یا دانشجویی کشور ترکیه پذیرش بگیرند.

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه دانشجو باید به سفارت خانه یا کنسولگری های دولت ترکیه مراجعه کرده و پس از تائید ویزای تحصیلی دریافت کند. ویزای تحصیلی ترکیه تا یک سال اعتبار دارد و دانشجو پس از ورود به ترکیه تا قبل از یک ماه باید برای دریافت دفترچه اقامت اقدام کند.

برای گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه مدارک زیر مورد نیاز است:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل یک سال
  • نامه پذیریش دانشگاه
  • فرم تقاضا ویزای دانشجویی
گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. من به جرعت میتونم بگم بهتربن آموزشگاه کنکور !!!!! هست ، چون هم از نظر مشاوره و پشتیبان و هم از نظر تدریس اساتید فوق العاده است

  2. سلام و عرض ادب لطفا بفرمائید ۱_برای ورود به دانشگاه دولتی و خصوصی جهت ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری قبل از ورود بایستی در چه آزمونهایی و یا دوره هایی شرکت کنم و هزینه این دوره ها و ازمونها چقدره ؟ هیچگونه مدرک زبان انگلیسی ندارم۲_ هزینه تقریبی از قبیل شهریه دانشگاه دولتی و خصوصی خوابگاه خورد و خوراک و سایر هزینه ها و… برای یکسال چقدر میشه؟
    ۳_ آیا مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری ترکیه در ایران مورد قبول است؟
    ۴_در کدام شهر و دانشگاه امکان ادامه تحصیل کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر وجود دارد؟
    ۵_ لطفا اگر راهنمایی اضافی وجود دارد بفرمائید متشکر

  3. سلام آقا امکان انتقال از دانشگاه های هند به دانشگاه های ترکیه در مقطع دکترا دمارتمان زبانهای خارجی وجود دارد یا خیر ؟
    ایا دانشجوی مقطع دکترا که کارشناسی ارشد رو هم در رشته زبانهای خارجی دریافت کرده و موصوع دکترا هم زبانهای خارجی است نیازه به آزمون ایلس و یا تافل داره یا خیر ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن