مهاجرت و تحصیل در خارج

همه راه‌های مهاجرت به آلمان

 

جمهوری فدرال آلمان در مرکز قاره اروپا با وسعت 140 میلیون کیلومتر و دارا بودن مرز مشترک با دانمارک، بلژیک، هلند، سوئیس، اتریش، فرانسه، لهستان و جمهوری چک و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت است. کشور آلمان دارای زمستان‌های سرد و تابستانی گرم است و در بهار و پاییز هوایی معتدل دارد و قسمت‌های جنوبی آن ازنظر آب و هوایی شباهت زیادی با ایران داشته است و زندگی ایرانیان را در آنجا دل‌پذیرتر می‌کند.

آلمان بعد از آمریکا و ژاپن سومین کشور قدرتمند صنعتی جهان به شمار می‌رود و پتانسیل بالایی برای جذب مهاجران خارجی دارد. درواقع بدون اغراق می‌توان گفت آلمان با داشتن شرایط ایدئال یکی از مناسب‌ترین مقاصد برای مهاجران است. دلایل اصلی برای مهاجرت به آلمان به‌صورت خلاصه شامل موارد زیر است:

  • زیرساخت‌های عالی
  • طرح‌های حمایتی و مشوق برای کارآفرینی
  • محیط سرمایه‌گذاری امن
  • کیفیت زندگی بالا
  • اقتصاد پویا و پیشگام
  • بهره‌وری بالا
  • مزایای تحصیلی متنوع

برای مهاجرت به آلمان راه‌های متنوعی وجود دارد که هرکدام شرایط خاص خود را می‌طلبد. به‌طورکلی مهاجرت به آلمان شامل روش‌های زیر است:

  • مهاجرت کاری به آلمان
  • مهاجرت سرمایه‌گذاری به آلمان
  • مهاجرت پناهندگی به آلمان
  • مهاجرت تحصیلی به آلمان
  • مهاجرت ازدواج به آلمان

هرکدام از موارد ذکرشده شرایط مجزا برای پذیرش دارند که در ادامه این مقاله به‌صورت کامل شرح داده خواهد شد؛ همچنین در صورت هرگونه ابهام می توانید در قسمت پیشنهادات، سوالات و نظرات خود را مطرح کرده تا توسط گروه مشاور برتر پاسخگویی شود.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

ملزومات مهاجرت به آلمان

همان‌طور که ذکر شد برای مهاجرت به آلمان روش‌های گوناگونی وجود دارد و هرکدام شرایط خاص خود را می‌طلبد اما شرایط کلی زیر تقریباً برای همه روش‌های مهاجرت به آلمان یکسان است. در حالت کلی می‌توان ملزومات مهاجرت به آلمان را در موارد زیر خلاصه کرد:

اثبات تمکن مالی مهاجرت به آلمان

برای هر برنامه مهاجرتی یک حداقل تمکن مالی در نظر گرفته‌شده است. مقدار تمکن مالی برای هر برنامه مهاجرتی متفاوت است. به‌عنوان‌مثال برای مهاجرت تحصیلی 8640 یورو برای یک سال یا ویزای جستجوی کار نصف این مبلغ نیاز است. همچنین در برخی موارد در صورت داشتن حامی مالی طبق مواد 66 و 68 اقامت آلمان نیازی به داشتن تمکن مالی نیست.

بیمه درمانی معتبر برای مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت به آلمان داشتن بیمه خدمات درمانی معتبر الزامی است. بهترین گزینه داشتن بیمه درمانی آلمانی است زیرا داشتن بیمه درمانی خارج از کشور آلمان ریسک پذیرفته شدن یا رد شدن بالایی دارد. به‌عنوان‌مثال برای داشتن اقامت بلندمدت داشتن بیمه با سقف پوشش 30000 یورو الزامی است.

داشتن حداقل مهارت زبان آلمانی

داشتن مهارت زبان برای هر کشوری الزامی است. بر اساس قوانین اروپا برای زبان مراحل مهارت a، b و c در دوپایه 1 و 2 در نظر گرفته‌شده است. درواقع مهارت زبانی به سطح ابتدایی یا a در دوپایه a1 و a2، سطح کارآموز یا b در دوپایه b1 و b2 و سطح پیشرفته یا c در دوپایه c1 و c2 طبقه‌بندی‌شده است. در اکثر موارد اقامتی موقت کشور آلمان داشتن حداقل نمره در حد a2 الزامی است و برای داشتن اقامت دائم به نمره b1 به بالا نیاز است.

گرفتن ویزای آلمان برای شهروندان ایرانی

برای کشورهایی مثل ایران در حال حاضر قبل از ورود به خاک آلمان باید ویزای آلمانی یا ویزای شینگن داشت. برای کشورهای حوزه شینگن و برخی کشورها مانند آمریکا، کانادا و … برای ورود به کشور آلمان نیازی به گرفتن ویزا نیست و بعد از ورود امکان درخواست اجازه اقامت وجود دارد.

مهاجرت به المان از طریق کار و سرمایه گذاری

یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت به آلمان مهاجرت کاری است. کشور آلمان با داشتن نیروی کار مجرب، سرمایه بالا، سطح فساد پایین و اقتصاد نوآور، پتانسیل بالایی برای جذب نیروی کار خارجی دارد. نرخ بیکاری در آلمان کمتر از 7 درصد است که پایین‌ترین نرخ بیکاری در اروپا است اما بازهم نیاز به نیروی کار در آلمان وجود دارد. با توجه به نیاز کشور آلمان به نیروی کار توصیه می‌شود در صورت داشتن شرایط دریافت ویزای کار، مهاجرت کاری در اولویت قرار داشته باشد. برای گرفتن ویزای کاری آلمان دو گزینه در دسترس است:

ویزای پیشنهاد کار

با داشتن پیشنهاد کار یا job offer می‌توان اقدام به گرفتن ویزای کار آلمان کرد. برای دریافت ویزای پیشنهاد کار آلمان متقاضی باید از کارفرما در آلمان دعوت‌نامه برای استخدام داشته باشد. متقاضیان برای دریافت این نوع ویزا باید در نظر داشته باشند که باید دارای مهارت و شرایط کاری خاص باشند زیرا در کشور آلمان کارفرما در صورتی می‌تواند دعوت‌نامه یا job offer ارسال کند که شخص واجد شرایطی در آلمان و اتحادیه اروپا برای آن شخص موجود نباشد. برای اثبات این مورد کارفرما باید ابتدا 3 ماه در کشور آلمان برای شغل موردنظر آگهی استخدام صادر کند و اگر کسی در آلمان واجد شرایط نبود سپس در اتحادیه اروپا به مدت 3 ماه دیگر آگهی کند. نهایتاً بعد از 6 ماه اگر فرد مناسبی در اتحادیه اروپا خواهان عنوان شغلی مربوطه نبود امکان ارسال دعوت‌نامه به خارج از اتحادیه اروپا وجود دارد. درواقع می‌توان گفت افراد برای گرفتن این عنوان شغلی شانس نسبتاً کمی دارند مگر اینکه دارای مهارت ویژه‌ای باشند.

ویزای جستجوی کاری

ویزای جستجو کار یا job seeker نیز روش دیگری است که متقاضیان مهاجرت به آلمان می‌توانند از آن برای گرفتن ویزای کاری آلمان استفاده کنند. افراد با توجه به اعلام نیاز کشور آلمان برای نیروی متخصص، در صورت داشتن و اثبات مهارت می‌توانند برای دریافت این ویزا اقدام کنند. ویزای جستجوی کار دارای اعتبار 6 ماهه است و دارنده این ویزا می‌تواند به مدت 6 ماه در کشور آلمان به جستجوی کار بپردازد. برای دریافت ویزای جستجوی کار آلمان داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس معتبر در کشور آلمان الزامی است و افراد با داشتن مهارت زبانی نه لزوماً مدرک زبان آلمانی یا در شرایطی حتی مهارت زبان انگلیسی برای دریافت ویزا اقدام کنند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

ویزای سرمایه گذاری در آلمان

سرمایه‌گذاری نیز یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به آلمان است. برای سرمایه‌گذاری در آلمان حداقل 25 هزار یورو سرمایه نیاز است. روش‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری در آلمان وجود دارد که مناسب‌ترین گزینه برای ایرانیان ثبت شرکت مسئولیت محدود است. متقاضیان مهاجرت کاری و سرمایه‌گذاری به آلمان برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر در مورد روش‌ها و شرایط متنوع کار و سرمایه‌گذاری در آلمان از طریق لینک زیر می‌توانند اطلاعات مفیدی دریافت کنند:


حتما بخوانید: مهاجرت کاری و سرمایه گذاری به آلمان


مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت به هر کشوری تحصیل در کشور مقصد است. در کشور آلمان نیز با توجه به شرایط فوق‌العاده که به نسبت سایر کشورها دارد یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی است. سالانه بالای 250 هزار دانشجوی بین‌المللی کشور المان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند که این مقدار بیش از 12 درصد دانشجویان و محققان کشور آلمان است که نسبت بالایی برای دانشجویان خارجی در یک کشور محسوب می‌شود. برخی از مزایای تحصیل در آلمان شامل موارد زیر است:

  • امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌المللی
  • کیفیت آموزشی و سطح علمی بالا
  • امکان تحصیل به زبان آلمانی و انگلیسی
  • زمینه کاری مساعد پس از اتمام تحصیل
  • دریافت بورسیه تحصیلی و کمک‌هزینه

متقاضیان تحصیل در آلمان می‌توانند در سه مقطع دانشگاهی لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری ادامه تحصیل دهند

تحصیل در مقطع لیسانس

تحصیل دربرای ورود به مقطع لیسانس داشتن دیپلم 12 ساله، قبولی در مقطع لیسانس دانشگاه‌های دولتی روزانه یا شبانه و گذراندن دوره کالج الزامی است. متقاضیان تحصیل در آلمان باید توجه داشته باشند قبولی در مقطع کاردانی برای پذیرش گرفتن در آلمان قابل‌قبول نیست. افراد برای رشته‌های پزشکی باید در دوره M-Kurs و برای رشته‌های مهندسی در دوره T-Kurs شرکت کنند و در انتهای دوره کالج در صورت داشتن نمرات مناسب می‌توانند وارد دانشگاه شوند. داشتن حداقل مدرک زبان آلمانی در سطح b1 برای ورود به دوره کالج نیز الزامی است.

مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

مقطع کارشناسی ارشد به دو زبان انگلیسی و آلمانی پذیرش دارد. برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد داشتن مدرک آیلتس 6.5 و یا مدرک b2 الزامی است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز رایگان است و هزینه محدودی در حد 150 تا 300 یورو در هر ترم باید پرداخت کنند.

تحصیل در مقطع دکتری

در مقطع دکتری پذیرش دانشجو با نظر استاد راهنما است و برای پذیرش داشتن رزومه تحصیلی مناسب و مرتبط با زمینه کاری استاد راهنما الزامی است. ازآنجاکه تحصیل در مقطع دکتری در آلمان به‌عنوان شغل محسوب می‌شود اگر عملکرد تحصیلی دانشجو مناسب باشد می‌تواند حقوق نیز دریافت کند.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داشتن مدرک دانشگاهی معتبر در آلمان که مورد تائید باشد نیز ضروری است. از طریق لینک آنابین می‌توان دانشگاه‌های مورد تائید در ایران و یا هر جای دنیا را ملاحظه کرد. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان دریافت بورسیه تحصیلی و کمک‌هزینه نیز وجود دارد. اگر متقاضیان از نهادهای حمایتی بورسیه تحصیلی در آلمان استفاده کنند باید دانشگاه‌های تحت پوشش آن‌ها را برای تحصیل انتخاب کنند. از طریق لینک‌ جستجوی بورسیه آلمان (daad) می‌توان به برخی از این نهادها دسترسی داشت.

مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

بر اساس کنوانسیون ژنو افرادی که در کشور خود احساس امنیت نکنند می‌توانند از حمایت کشورهای عضو این کنوانسیون برخوردار شوند که درخواست پناهندگی از راه‌های مهاجرت به این کشورها است.

کشور آلمان نیز با توجه به شرایط ایدئالی که دارد گزینه مناسبی برای پناهندگان است.

پناهندگان در آلمان از خدماتی مانند پرداخت هزینه‌های زندگی مانند خوراک، پوشاک و مسکن برخوردار می‌شوند. اما شرایط مسکن در کمپ‌های پناهندگی شرایط بهداشتی، رفاهی و امنیتی مناسبی ندارد و در صورت امتناع از قبول شرایط کمپ خدمات حماتی شامل آن‌ها نمی‌شود.

همچنین زمان بررسی درخواست پناهندگی شاید بیش از یک سال طول بکشد و با توجه به درخواست بالای پناهندگی در آلمان احتمال رد شدن درخواست زیاد است و موارد پناهندگی با دقت بالاتری موردبررسی قرار می‌گیرد.

با توجه به مخاطرات بالایی که متوجه پناهندگان است و مشکلات روحی و روانی بالا و پیچیدگی فرآیند این نوع مهاجرت و ریسک بالای آن، مهاجرت پناهندگی به‌هیچ‌وجه توسط هیچ مشاوری پیشنهاد نمی‌شود.

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

گرفتن تابعیت آلمانی از طریق ازدواج یکی از راحت‌ترین روش‌ها است. به دلیل سو استفاده‌هایی که از این راه مهاجرتی صورت گرفته است در حال حاضر قوانین سخت‌گیرانه در نظر گرفته‌شده است. متقاضیان ویزای ازدواج باید در نظر داشته باشند که دریافت پاسپورت همسر خارجی پس از سپری شدن حداقل 3 سال زندگی مشترک در آلمان امکان‌پذیر است. درواقع افرادی که این نوع مهاجرت را در نظر دارند باید نیت واقعی خود را اثبات کنند و باید مدارکی مانند عکس‌های خانوادگی، سند ازدواج و گواهی عدم سو پیشینه را به سفارت ارائه دهد. شرایط کلی گرفتن تابعیت آلمان از طریق ازدواج شامل مورد زیر است:

  • داشتن حقوق مناسب برای تأمین هزینه زندگی دو نفر بالغ
  • نداشتن سابقه نقض قانون و سو پیشینه در آلمان
  • داشتن مهارت زبان در حد A1


حتما بخوانید: روش های مهاجرت به کانادا


مهاجرت به آلمان از طریق تولد

در کشور آلمان برخلاف آمریکا یا کانادا که به فرزند متولدشده در خاک این کشورها اقامت داده می‌شود، اقامت تولد فرزند اعطا نمی‌شود. درواقع کشور آلمان برای اقامت تابع سیستم خون است نه سیستم خاک. کسب اقامت تولد برای فرزند در صورت شرایط ذیل قابل‌دستیابی است:

  • تولد از پدر و مادر آلمانی
  • تولد در خاک آلمان از پدر و مادر نامعلوم
  • تولد در آلمان از مادر آلمانی در خاک آلمان
  • تولد از پدر آلمانی در خارج از خاک آلمان

شهروندی آلمان برای افرادی که والدین آن‌ها تابعیت آلمانی نداشته و به مدت طولانی در آلمان اقامت داشته باشد داده می‌شود.

کودک متولدشده در آلمان در صورتی شهروندی دریافت می‌کند که حداقل پدر یا مادر او هشت سال در آلمان اقامت داشته باشند.

در نهایت افرادی که آلمان را برای مهاجرت انتخاب می کنند باید در نظر داشته باشند که در آلمان هزینه های زندگی به نسبت بالا است.

برای کار در آلمان باید مالیات درآمد بالا پرداخت شود و 15 درصد نیز بابت حق بیمه کسر می شود.

همچنین یادگیری زبان آلمانی نسبتا مشکل است و حداقل یکسال زمان می برد.

برای گرفتن ویزا و وقت سفارت آلمان نیز باید حداقل یکسال در صف انتظار بود.

برای براورد هزینه ها و شرایط کاری در زیر چند لینک مفید قرار داده شده است.

مقایسه هزینه زندگی در آلمان

سایت کاریابی در آلمان

سایت اجاره و خرید ملک در آلمان

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل
برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام من یک دختر افغانی هستم که به تازگی از افغانستان اومدم من 18سالمه با برادرم هستیم خانوادم همشون تو فرودگاه افغانستان از دست دادیم اینجا شرایط سخت داریم شرایط خوبی نداریم حتی خونه هم ندارم نمیتونیم درس بخونیم داداشم مریض هست اون ناراحتی قلبی داره من خودم کم بود خونی دارم اینجا زندگی کردن خیلی سختی از دولت آلمان خواهش میکنم کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن