مهاجرت و تحصیل در خارج

چرا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه؟

تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی کشور ترکیه به دلیل شرایط مناسب طرفداران بسیاری دارد. همه‌ساله بسیاری از افرادی که در کنکور سراسری ایران به نتیجه مطلوب نمی‌رسند و یا کسانی که تصمیم به تحصیل در خارج از کشور می‌گیرند کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. علل اصلی این انتخاب مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحصیل با حداقل هزینه
  • تردد راحت به ایران
  • مورد تائید بودن دانشگاه‌های ترکیه
  • اعتبار علمی بالا
  • بورسیه تحصیلی با شرایط عالی
  • ارتباط خوب با دانشگاه‌های اروپا و آمریکا
گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای پاسخ سوالات خود در مورد تحصیل پزشکی در ترکیه با ما تماس بگیرید

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

متقاضیان تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی در ترکیه دو نوع انتخاب برای تحصیل پیش رودارند دانشگاه‌های با آزمون و دانشگاه‌های بدون آزمون. افرادی که دانشگاه‌های با آزمون را انتخاب می‌کنند باید بعد از شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره قابل‌قبول وارد رشته موردنظر شوند که تقریباً شبیه کنکور ایران است اما با منابع محدودتر که در ادامه بیان می‌شود. گزینه‌های بدون کنکور نیز سابقه تحصیلی فرد مانند ریزنمرات، مهارت زبان را برای پذیرش موردبررسی قرار می‌دهند.

هزینه تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی در ترکیه

شهریه پرداختی توسط دانشجویان بین‌المللی بسته به نوع دانشگاه متفاوت است. در کشور ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی افراد دو گزینه دانشگاه دولتی و خصوصی را پیش رودارند که هزینه این دانشگاه با توجه به شهر انتخاب‌شده متفاوت است. در دانشگاه‌ها دولتی شهریه تحصیل در رشته پزشکی از حدود 1500 لیر شروع‌شده و در دانشگاه‌های خصوصی تا بالای 20 هزار دلار در سال می‌رسد. در ادامه همین مطلب شهریه دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت ذکر می‌شود.

راه ورود به رشته پزشکی در ترکیه

افراد برای ورود به رشته پزشکی ترکیه در دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت، باید در آزمون ورودی این دانشگاه‌ها شرکت کنند. آزمون مرسوم در کشور ترکیه YOS یا یوس است که افراد برای ورود به دانشگاه باید نمره قابل‌قبول کسب کنند. برخی دانشگاه‌های خصوصی ترکیه مورد تائید وزارت بهداشت برای ورود به دانشگاه آزمون SAT برگزار می‌کنند که البته زبان تحصیل در این دانشگاه نیز انگلیسی است. همچنین برخی از دانشگاه‌های کشور ترکیه در صورت عدم کسب نمره قابل‌قبول با بررسی ریزنمرات فرد و سابقه تحصیلی فرد امکان تحصیل و پذیرش در رشته پزشکی را برای داوطلبان فراهم می‌کنند.

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

برای افرادی که تمایلی به شرکت در آزمون ورودی برای تحصیل در رشته پزشکی ندارند و یا به‌اصطلاح می‌خواهند بدون آزمون وارد رشته پزشکی شوند امکان ورود بر اساس سوابق تحصیل و ارائه مدرک زبان وجود دارد. بسیاری از این دانشگاه‌ها در استانبول قرار داشته و برخی نیز در قبرس شمالی پذیرش دانشجو دارند. دانشگاه‌های پذیرش بدون آزمون پزشکی ترکیه معمولاً شهریه بالای 10 هزار تا سقف 25 هزار دلار در سال از دانشجویان دریافت. افرادی که در این دانشگاه‌ها پذیرش می‌گیرند می‌توانند برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های معتبر اروپا و یا آمریکا انتقالی گرفته و یا بعد از تمام شدن دوره پزشکی، برای دوره تخصص سراغ دانشگاه‌های معتبر بروند.


حتماً بخوانید: شرایط تحصیل پزشکی بدون کنکور در ایران

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای پاسخ سوالات خود در مورد تحصیل پزشکی در ترکیه با ما تماس بگیرید

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

تحصیل رایگان در رشته پزشکی، دندانپزشکی ترکیه با دریافت بورسیه تحصیلی

یکی از گزینه‌های بسیار جذابی که دانشجویان بین‌المللی کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، امکان دریافت بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی در کشور ترکیه است. افرادی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی کشور ترکیه شوند از مزایای زیر برخوردار می‌شوند:

  • امکان تحصیل رایگان بدون پرداخت شهریه
  • خوابگاه رایگان دانشجویی
  • بیمه خدمات درمانی رایگان برای مدت تحصیل پزشکی
  • تردد رایگان به ترکیه در ابتدا و انتهای تحصیل
  • آموزش رایگان زبان ترکی به مدت یک سال
  • دریافت کمک‌هزینه ماهانه در طول تحصیل پزشکی

تقریباً همه دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت که در ترکیه پذیرش دانشجو بین‌المللی دارند امکان دریافت بورسیه تحصیلی را برای دانش جویان فراهم کرده‌اند. افرادی که متقاضی دریافت بورسیه برای دوره تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در ترکیه هستند باید شرایط سنی و معدل لازم برای پذیرش را دارا باشند. این افراد باید در سایت بورسیه دولتی ترکیه ثبت‌نام کرده و بعد از مصاحبه امکان دریافت بورسیه تحصیلی برایشان فراهم می‌شود.

دانشجویان خارجی در صورت داشتن شرط معدل و شرایط سنی مناسب می‌توانند به‌صورت کاملاً رایگان و دریافت کمک‌هزینه در رشته پزشکی و دندان‌پزشکی کشور ترکیه تحصیل کنند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای پاسخ سوالات خود در مورد تحصیل پزشکی در ترکیه با ما تماس بگیرید

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت در ترکیه

افرادی که می‌خواهند بعد از فارغ‌التحصیلی در کشور ترکیه امکان کار کردن در ایران را داشته باشند باید در دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت که در سال ثبت‌نام در لیست دانشگاه‌های مورد تائید قرار دارد ثبت‌نام کنند. درواقع دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت ایران جز معتبرترین دانشگاه‌های کشور ترکیه هستند که از اعتبار جهانی بالایی نیز برخوردار می‌باشند. برای سال تحصیلی 2020 -2021 دانشگاه‌های زیر مورد تائید وزارت بهداشت به شرح زیر است:

دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت در درو رشته پزشکی و دندان‌پزشکی

  • Koc University
  • Ankara University
  • Ataturk university
  • Ege university
  • Hacettepe university
  • Istanbul University

دانشگاه‌های مورد تائید فقط در رشته دندانپزشکی

  • Suleyman Demirel University
  • Gazi University
  • Izmir Katip Celebi University
گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای پاسخ سوالات خود در مورد تحصیل پزشکی در ترکیه با ما تماس بگیرید

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

آزمون ورود به رشته پزشکی

اکثر دانشگاه‌های ترکیه برای رشته‌های پزشکی آزمون ورودی دارند. دو آزمون یوس YOS و اس ای تی SAT برای ورود به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی توسط دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که در ادامه شرایط این آزمون توضیح داده خواهد شد.

آزمون یوس YOS برای ورود به رشته پزشکی و دندانپزشکی ترکیه

یوس یا YOS معروف‌ترین آزمونی است که در ترکیه برای داوطلبان رشته پزشکی، دندانپزشکی و حتی پیراپزشکی برگزار می‌شود. این آزمون از 4 بخش ریاضی، هندسه، آزمون هوش و مهارت زبان تشکیل‌شده است. آزمون یوس 100 نمره دارد و برای ورود به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی کسب نمره بالای 80 الزامی است. این آزمون در حال حاضر توسط دانشگاه‌های موردپذیرش برگزاری می‌شود و هر دانشگاه آزمون اختصاصی خود را برای پذیرش برگزار می‌کند. زمان ثبت‌نام اکثر دانشگاه‌ها از اواسط آذر شروع‌شده و تا فروردین امکان ثبت‌نام وجود دارد. آزمون ورودی نیز در فروردین، اردیبهشت و خرداد برگزارشده و نهایتاً داوطلبان بر اساس رتبه کسب‌شده به انتخاب رشته می‌پردازند. درواقع افراد برای قبولی باید حداقل چند ماه خود را برای آزمون آماده کنند و برای موفقیت استفاده از منابع کمک‌آموزشی و حتی نمونه سؤالات سال‌های قبل می‌توانند کمک بسزایی برای این افراد باشد. عزیزان در صورت تمایل با تماس با گروه مشاور برتر می توانند سوالات آزمون های سالهای قبل را رایگان تهیه کنند.

آزمون اس ای تی یا SAT

آزمون اس ای تی معمولاً توسط دانشگاه‌هایی برگزار می‌شود که زبان تحصیل در آن‌ها انگلیسی است و توسط موسسه کالج برد برگزار می‌شود. این آزمون در کشور ترکیه و کشورهای اطراف برگزار می‌شود و داوطلبان برای ورود به رشته پزشکی و دندانپزشکی باید نمره بالای 1400 از 1600 نمره کسب کنند. این آزمون در ترکیه شامل موارد ریاضی، هندسه زبان و نگارش است و معمولاً دو سال اعتبار دارد. هزینه ثبت‌نام این آزمون 100 دلار آمریکاست و در ترکیه توسط مراکز زیر برگزار می‌شود:

  • دانشگاه بیلکنت
  • انجمن ترکی آمریکایی آنکارا
  • دبیرستان آمریکایی استانبول
  • کالج خصوصی آمریکایی ازمیر
  • کالج خصوصی آمریکایی تارسوس در مرسین

حتما بخوانید: بهترین کشورها برای تحصیل رشته پزشکی


مدارک موردنیاز ثبت‌نام آزمون یوس و اس ای تی ترکیه:

  • فرم ثبت‌نام آزمون
  • اسکن صفحه‌ی اول پاسپورت داوطلب
  • عکس پرسنلی
  • مدرک تحصیلی دوره متوسطه
  • ریزنمرات 4 سال آخر دوره دبیرستان
  • پرداخت هزینه‌ی ثبت‌نام

شرایط کلی تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های ترکیه مورد تائید وزارت بهداشت

همان‌طور که ذکر شد دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی شرایط خاص خود رادارند. رتبه، شهریه دریافتی، هزینه ثبت‌نام و حوزه امتحانی هر دانشگاه متفاوت است که در ادامه این اطلاعات برای دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه حاجت تپه Hacettepe university

دانشگاه حاجت تپه در آنکارا یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور ترکیه است که معمولاً دارای رتبه جهانی 500 است. این دانشگاه از طریق آزمون SAT پذیرش دارد و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این دانشگاه نیز فراهم است. شهریه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی 31000 لیر، پزشکی به زبان ترکی 23000 لیر و دندانپزشکی و داروسازی 8400 لیر است.

شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه کوچ Koc University

دانشگاه کوچ در شهر استانبول قرار دارد و معمولاً دارای رتبه کشوری 6 و جهانی 500 است. آزمون ورودی این دانشگاه SAT بوده و زبان تحصیل در آن انگلیسی است. شهریه تحصیل در این دانشگاه بالای 20 هزار دلار بوده و داوطلبان باید نمره 1400 به بالا برای ورود به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی کسب کنند.

شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه سلیمان دمیرل Suleyman Demirel University

این دانشگاه با رتبه کشوری 29 و جهانی 1671 در شهر اسپارتا قرار دارد. حوزه امتحانی دانشگاه سلیمان دمیرل استانبول، آنکارا، وان و … است. داوطلبان برای ورود به این دانشگاه باید آزمون یوس داده و زبان تحصیل نیز ترکی است. هزینه ثبت‌نام آزمون 300 لیر بوده و نتیجه آن تا یک سال نیز اعتبار دارد.

شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه آتاتورک Ataturk university

دانشگاه آتاتورک با رتبه کشوری 13 و جهانی 1113 در شهر ارزروم قرار دارد و امکان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی به زبان ترکی و انگلیسی در آن فراهم‌شده است. حوزه امتحانی آن معمولاً در باکو، استانبول، آنتالیا و تهران و تبریز است. شهریه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی 4730 لیر، پزشکی به زبان ترکی 2370 لیر و دندانپزشکی و داروسازی 2000 لیر است.

شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه اژه Ege university

دانشگاه اژه با رتبه کشور 21 و جهانی 1456 در شهر ازمیر ترکیه واقع‌شده است. شهریه دانشگاه اژه برای رشته‌های پزشکی حدود 3000 لیر ترکیه است. حوزه امتحانی این دانشگاه در شهر آنکارا استانبول، آنتالیا و باکو است. تحصیل پزشکی به زبان ترکی بوده و هزینه ثبت‌نام آزمون یوس 400 لیر است که نتیجه آزمون تا یک سال اعتبار دارد.

شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه آنکارا Ankara University

دانشگاه آنکارا با رتبه کشوری 7 و رتبه جهانی 763 در شهر آنکارا واقع‌شده و تحصیل در این دانشگاه به زبان ترکی هست. شهریه رشته پزشکی 37000 لیر و دندانپزشکی 23500 لیر است. داوطلبان رشته‌های ذکرشده باید در آزمون یوس شرکت کنند که نتیجه آن در صورت قبولی تا دو سال اعتبار دارد.

شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه استانبول Istanbul University

تحصیل در رشته پزشکی و دندان‌پزشکی دانشگاه استانبول به زبان انگلیسی و ترکی امکان‌پذیر است. این دانشگاه دارای رتبه 6 کشوری و جهانی 747 است و در قسمت اروپایی استانبول واقع‌شده است. حوزه امتحانی این دانشگاه در شهر تهران، استانبول، آنکارا، ارزروم و طرابزون است. شهریه پزشکی به زبان ترکی و انگلیسی 17500 لیر و برای رشته دندانپزشکی و داروسازی 7000 لیر است.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای پاسخ سوالات خود در مورد تحصیل پزشکی در ترکیه با ما تماس بگیرید

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن