کنکور

رشته‌های بدون کنکور

همه‌ساله در زمان پذیرش دانشگاه بسیاری از افرادی که در کنکور سراسری به نتیجه مطلوب نمی‌رسند و یا کسانی که در کنکور ثبت‌نام نکرده‌اند سراغ رشته‌های بدون کنکور می‌روند. داوطلبان تحصیل در رشته‌های بدون کنکور بر اساس علاقه‌مندی خود می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور و علمی کاربردی ادامه تحصیل دهند؛ اما رشته‌هایی که در این دانشگاه ارائه می‌شود بسته به نوع دانشگاه متفاوت است و همچنین شرایط تحصیل در هر دانشگاه ضوابط خاص خود را دارد. در این مطلب رشته‌های بدون کنکور ارائه‌شده در انواع دانشگاه‌ها شرح داده می‌شود. عزیزان در صورت داشتن هرگونه ابهام می‌توانند پاسخ سؤالات خود را با تماس با گروه مشاور برتر دریافت کنند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد ثبت‌نام بدون کنکور با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

شرایط پذیرش رشته‌های بدون کنکور

افرادی که می‌خواهند در رشته‌های بدون کنکور ادامه تحصیل دهند بر اساس معدل دوره دبیرستان وارد دانشگاه می‌شوند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی در صورت داشتن دیپلم 6-3-3 یا مدرک پیش‌دانشگاهی یا فوق‌دیپلم هیچ محدودیتی برای انتخاب رشته‌های بدون کنکور وجود ندارد و افراد می‌توانند شانس خود را برای همه رشته‌ها امتحان کنند؛ اما بسته به نوع دیپلم و رشته انتخابی شانس قبولی متفاوت است. به‌عنوان‌مثال داوطلب زیرگروه انسانی شانس بیشتری برای قبولی در رشته حقوق به نسبت سایر زیرگروه‌ها مانند ریاضی، تجربی و رشته‌های فنی دارد.

مانند کنکور سراسری سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگری و سهمیه منطقه محروم نیز در نوع پذیرش افراد تأثیرگذار است. داوطلبان باید چیدمان  رشته‌های بدون کنکور را بر اساس موارد زیر انجام دهند:

  • سهمیه داوطلب که شامل سهمیه منطقه یا ایثارگری است
  • نوع رشته انتخابی که شامل کشوری، منطقه‌ای استانی است
  • دوره تحصیلی که شامل روزانه، نوبت دوم، خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد است.

برای کسب بهترین نتیجه برای ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه در نظر گرفتن موارد ذکرشده کمک بسزایی در پذیرش افراد دارد. لذا پیشنهاد می‌شود که حتماً از تجربیات مشاورین مجرب در این زمینه برای ثبت‌نام استفاده کنید. همچنین در لینک ثبت‌نام رشته‌های بدون کنکور اطلاعات مفیدی در مورد قوانین مربوطه ارائه شده است.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد ثبت‌نام بدون کنکور با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

شرایط و رشته‌های بدون کنکور دانشگاه دولتی

در دانشگاه‌های دولتی در سه دوره روزانه، نوبت دوم و خودگردان امکان تحصیل بدون کنکور در رشته‌های ارائه فراهم‌شده است؛ که شرایط انصراف از تحصیل، هزینه دانشگاه و محل تشکیل کلاس در هرکدام از این دوره‌ها متفاوت است. بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش امکان تحصیل در رشته‌های پرطرفدار مانند حقوق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مدیریت مالی و حتی رشته‌های پیراپزشکی با شرایط خاص در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد.

تحصیل در دروه روزانه

افرادی که در دوره روزانه پذیرفته می‌شوند هزینه‌ای بابت تحصیل در دانشگاه پرداخت نمی‌کنند و تحصیل آن‌ها کاملاً رایگان است. همچنین در صورت غیربومی بودن می‌توانند از امکانات خوابگاهی دانشگاه نیز بهره‌مند شوند. درصورتی‌که پذیرفته‌شدگان دوره روزانه بدون کنکور بخواهند از تحصیل انصراف دهند و بخواهند در کنکور سال آینده شرکت کنند مجاز به انتخاب کد رشته محل‌های دوره روزانه نیستند. همچنین در دوره روزانه بر اساس قوانین موجود باید جریمه‌های مربوط به انصراف از دوره روزانه را نیز به دانشگاه پرداخت کنند.

تحصیل در دروه نوبت دوم

افرادی که در دوره نوبت دوم پذیرفته می‌شوند باید با توجه به رشته‌ای پذیرفته می‌شوند به دانشگاه شهریه پرداخت کنند؛ اما در مدرک فارغ‌التحصیلی آن‌ها عبارت نوبت دوم درج نمی‌شود و کلاس‌های آن‌ها با دانشجویان دوره روزانه نیز به‌صورت مشترک برگزار می‌شود. همچنین امکان گرفتن وام دانشجویی برای دانشجویان پذیرفته‌شده در این دوره فراهم است.

تحصیل در دوره خودگردان

دانشگاه‌های تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه زابل در دوره خودگردان پذیرش دانشجو دارند. کلاس‌های پذیرفته‌شدگان این دوره به‌صورت مجزا در پردیس دانشگاه مربوطه برگزارشده و اعضای هیئت‌علمی همان دانشگاه تدریس دانشجویان را به عهده‌دارند. از مهم‌ترین رشته‌هایی که در دانشگاه تهران در این دوره ارائه می‌شود می‌توان به حقوق، مدیریت مالی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، طراحی صنعتی و مهندسی معماری اشاره کرد. در دانشگاه صنعتی شریف نیز رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی هوافضا و مهندسی مواد ارائه‌شده است.

برای مشاهده لیست رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های دولتی کلیک کنید.

داوطلبین بدون کنکور در دوره‌های نوبت دوم و پردیس خودگردان در صورت انصراف برای تحصیل مجدد در سال بعد محدودیتی نخواهند داشت.


حتماً بخوانید: همه‌چیز درباره پزشکی بدون کنکور


رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد

در دانشگاه آزاد نیز امکان ادامه تحصیل بدون شرکت در کنکور سراسری فراهم‌شده است. در دانشگاه آزاد همه رشته‌های پرطرفدار زیرگروه ریاضی و انسانی و حتی رشته‌های فنی ارائه‌شده است؛ اما امکان تحصیل بدون کنکور در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد وجود ندارد.

در زیرگروه ریاضی رشته‌های بدون کنکور پرطرفداری مانند مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی، مهندسی پزشکی و حتی رشته‌های علوم پایه مانند ریاضی، فیزیک و … در دانشگاه آزاد ارائه می‌شود.

در زیرگروه تجربی امکان تحصیل در رشته‌های علوم پایه پزشکی مانند میکروبیولوژی، زیست‌فناوری، زیست‌شناسی سلولی مولکولی و جانوری و رشته‌های مرتبط با کشاورزی و دامپزشکی و دامداری فراهم است.

در زیرگروه انسانی نیز رشته‌هایی مانند حقوق، زبان و ادبیات فارسی، جامع شناسی، زبان، علوم ورزشی و تربیت‌بدنی به‌صورت بدون کنکور ارائه‌شده است.

تحصیل در رشته‌های پرطرفدار شناور مانند روانشناسی، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و حسابداری نیز برای سه زیرگروه رشته‌های نظری در دانشگاه آزاد به‌صورت بدون کنکور امکان‌پذیر است.


حتماً بخوانید: همه‌چیز درباره تحصیل بدون کنکور در دانشگاه آزاد


رشته‌های بدون کنکور دانشگاه پیام نور

در دانشگاه پیام نور با استثنای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی همه رشته تحصیلی پرطرفدار به‌صورت بدون آزمون ارائه می‌شود. دانشگاه پیام نور با توجه به شرایط تحصیل خاص خود متقاضیان زیادی دارد. برخی از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل بدون کنکور در دانشگاه پیام نور شامل موارد زیر است:

  • غیرحضوری بودن کلاس‌های درس در صورت تمایل دانشجو
  • هزینه تحصیل پایین‌تر به نسبت سایر دانشگاه‌ها
  • تنوع رشته‌های ارائه‌شده بدون کنکور
  • امکان نقل و انتقالات راحت‌تر نسبت به سایر دانشگاه‌ها
  • امکان دریافت وام دانشجویی

برای مشاهده رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی کلیک کنید.

رشته‌های بدون آزمون دانشگاه غیرانتفاعی

در چند سال اخیر دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز بر اساس رشته‌های ارائه‌شده طرفداران زیادی پیداکرده است. افرادی که متقاضی تحصیل در رشته‌های بدون آزمون دانشگاه غیرانتفاعی هستند می‌توانند در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، مؤسسات غیرانتفاعی و مؤسسات مجازی غیرانتفاعی ادامه تحصیل دهند. تنوع رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌های غیرانتفاعی مانند سایر دانشگاه‌ها است.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد ثبت‌نام بدون کنکور با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. سلام
    با معدل کتبی ۱۹ تجربی چه قدر شانس قبولی دارم در رشته زبان انگلیسی بدون کنکور روزانه ؟ در دفترچه با سوابق پارسال بود

    1. شما برای تحصیل در رشته دندان پزشکی بدون کنکور باید سراغ گزینه های خارج از کشور که بدون آزمون پذیرش دارند بروید. در لینک زیر اطلاعات مفیدی قرار داده شده است:
      https://www.edumoshaver.com/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1%d9%87%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%ad%d8%b5%db%8c%d9%84-%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9%db%8c/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن