کنکور

انتخاب رشته تجربی

رشته تجربی در چند سال اخیر پر متقاضی‌ترین گروه آزمایشی کنکور سراسری بوده است. بعد از شرکت در کنکور سراسری انتخاب رشته تجربی مهم‌ترین دغدغه داوطلبان است که انتخاب رشته اصولی و مناسب می‌تواند منجر به ثمر رسیدن تلاش‌های چندساله داوطلبان و تحصیل در رشته موردعلاقه شود.

انتخاب رشته کنکور تجربی آخرین و شاید حساس‌ترین مرحله برای ورود به دانشگاه است که داوطلبان باید با شناخت کافی و داشتن اطلاعات لازم اقدام به انتخاب رشته کنند. شناخت کافی بابت رتبه کسب‌شده، سهمیه داوطلب، رشته‌های بومی، رشته‌های استانی، حدود رتبه قبولی سال‌های قبل، شرایط پذیرش دانشگاه‌های مختلف ازجمله مواردی کلیدی است که تأثیر مستقیم در قبولی داوطلب در کنکور سراسری تجربی دارد.

در این مقاله اطلاعات لازم برای داشتن انتخاب رشته مناسب در اختیار داوطلبان کنکور تجربی قرار می‌گیرد تا بتوانند بهترین انتخاب رشته کنکور تجربی را داشته باشند. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با تماس با مشاورین ما می توانند راهکارهای مناسب را دریافت کنند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

اطلاعات مهم کارنامه کنکور تجربی

اولین گام برای انتخاب رشته صحیح شناخت کافی در مورد اطلاعات کارنامه کنکور سراسری است. اولین جدول کارنامه کنکور تجربی شامل اطلاعات مربوط به نوع سهمیه داوطلب، استان بومی، ناحیه بومی و قطب بومی است که در پذیرش بومی گزینی تأثیر بسزایی دارد. بسته به استان بومی داوطلب، احتمال پذیرش و قبولی در کد رشته‌ها محل‌های استان، ناحیه و قطب بومی افزایش می‌یابد؛ که در ادامه این مقاله در مورد ناحیه‌های بومی و قطبی و ظرفیت پذیرش برخی از رشته‌های پرطرفدار توضیحات لازم داده می‌شود.

در جدول بعد رتبه و نمره یا تراز در سهمیه داوطلب درج‌شده است که مهم‌ترین اطلاعات برای انتخاب رشته کنکور تجربی است. در کنکور امسال زیرگروه های درسی حذف شده است و داوطلبان صرفا یک نمره در گروه تجربی خواهند داشت. در سال های گذشته رشته‌های پرطرفدار گروه تجربی در زیرگروه یک قرار داشت و همچنین افرادی که به دنبال تحصیل در رشته داروسازی بودند نمره و رتبه زیرگروه 2 را نیز برای چیدمان رشته باید لحاظ می کردند.

در کنکور سال جدید همه رشته ها در یک گروه قرار دارند و زیرگروه ها حذف شده است.

رتبه موردنیاز برای رشته موردعلاقه کنکور تجربی

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که داوطلبان برای انتخاب رشته کنکور تجربی باید در نظر داشته باشند اطلاع از حدود رتبه‌های قبولی سال‌های قبل در رشته‌های موردعلاقه فرد است. رتبه‌های قبولی برای هر رشته برای دانشگاه‌های مختلف در هر سهمیه متفاوت است. لذا داوطلبان باید با توجه به سهمیه‌ای که در کنکور تجربی شرکت کرده‌اند از حدود رتبه قبولی رشته‌های موردعلاقه مطلع باشند. درواقع داوطلب با توجه به رتبه کسب‌شده باید از حدود رشته‌های قبولی و نوع دانشگاه شناخت کافی داشته باشد؛ که در لینک زیر برای سهمیه‌های مختلف رتبه‌های قبولی رشته‌ها و دانشگاه‌های کنکور سال قبل قرار داده‌شده است.


حتما بخوانید: رتبه‌های قبولی رشته‌ها و دانشگاه‌ها برای سهمیه مناطق رشته تجربی


درصدهای لازم برای رتبه و رشته موردعلاقه کنکور تجربی

همچنین داوطلبان قبل از شرکت در کنکور و زمان مطالعه یا حتی برای کنکور آزمایشی برای رسیدن به رتبه مطلوب رشته انتخابی نیاز به دانستن درصدهای لازم برای کسب آن رتبه در سهمیه موردنظر رادارند. با توجه به تغییرات ساختاری کنکور سهم نمره داوطلب در ازمون 60 درصد است و 40 درصد از سوابق تحصیلی داوطلب درنظر گرفته می شود.

این تاثیر به صورت قطعی بوده و درصورتی که فرد نمرات کمی در امتحانات نهایی که به صورت هماهنگ برگزار می شود کسب کرده باشد باعث افت رتبه داوطلب می شود. در سال بعد تاثیر سوابق به نسبت کنکور افزایش می یابد.

داوطلبانی که نمره مناسب در دروسی که تاثیر قطعی در کنکور دارد کسب نکند می توانند از طریق ترمیم معدل و شرکت مجدد در دروس امتحانی وضعیت نمرات را بهبود دهند.

تأثیر سهمیه منطقه و بومی پذیری در انتخاب رشته تجربی

هر کد رشته محل در آزمون سراسری دارای ظرفیت مشخص است. توزیع ظرفیت در انتخاب رشته تجربی با توجه به نمره اکتسابی در هر زیرگروه بر اساس سهمیه منطقه یا ایثارگری و بومی پذیری است.

  برای هر کد رشته محل 4 نوع پذیرش در نظر گرفته‌شده است:

  • پذیرش استانی: رشته‌هایی که در اکثر استان‌ها گسترش داشته یا نیاز به متخصصان بومی دارد.
  • پذیرش ناحیه‌ای: رشته‌هایی که در اکثر استان‌ها وجود نداشته ولی در چند استان مجاور موجود است.
  • پذیرش قطبی: رشته‌هایی که در اکثر نواحی وجود نداشته و در چند ناحیه مجاور موجود است.
  • پذیرش کشوری: رشته‌هایی که در اکثر قطب‌ها وجود نداشته و در تعداد محدودی دانشگاه در کشور ارائه می‌شود.

در رشته‌های کشوری ظرفیت رشته به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان هر یک از سهمیه‌های منطقه یک، دو، سه و ایثارگری تعیین می‌شود. ظرفیت رشته‌های بومی نیز بر اساس تعداد شرکت‌کنندگان هر بوم (قطب، ناحیه و استان) بین سهمیه منطقه یک، دو، سه و ایثارگری تعیین می‌شود. البته برای رشته‌های روزانه 20 درصد پذیرش به‌صورت سهیمِ آزاد است که این ظرفیت برای رشته‌های پرطرفدار 40 درصد است.

به‌عنوان‌مثال نوع پذیرش برخی از رشته‌های پرطرفدار تجربی به‌صورت زیر است:

  • رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به‌صورت ناحیه‌ای پذیرش دارند.
  • پذیرش رشته فیزیوتراپی به‌صورت قطبی است.
  • رشته هوشبری و پرستاری پذیرش استانی دارند.
  • پذیرش رشته‌های بینایی‌سنجی، تکنولوژی پرتودرمانی و علوم تغذیه به‌صورت کشوری است.

این نوع تقسیم سهمیه به این معنی است که افرادی که در یک ناحیه (چند استان مجاور) هستند شانس بیشتری برای پذیرش ناحیه‌ای آن رشته دارند و همچنین افراد که یک‌قطب هستند (چند ناحیه مجاور) نیز شانس بیشتری برای قبولی رشته‌های قطبی خود دارا می‌باشند.

البته نوع پذیرش در دوره‌های تحصیلی متفاوت است و سهمیه مناطق یا بومی گزینی صرفاً دروِ روزانه تأثیر بیشتری داشته و برای سایر دوره‌ها مثل شبانه پردیس و … متفاوت است. در دوره نوبت دوم یا شبانه پذیرش به‌صورت بومی است. در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور به‌صورت بومی ناحیه‌ای و در دوره‌های پردیس خودگردان، مجازی و ظرفیت مازاد پذیرش به‌صورت کشوری بوده و بومی گزینی انجام نمی‌شود. برای اطلاع از نحوه پذیرش، شرایط تحصیل و شهریه دانشگاه های مختلف و همچنین نکات کلیدی انتخاب رشته کنکور لینک زیر را کلیک کنید:


بیشتر بدانید: نکات کلیدی انتخاب رشته کنکور سراسری


استان بومی داوطلب بر اساس محل تحصیل سه سال آخر دوره متوسطه مشخص می‌شود که تعیین‌کننده سهمیه بومی پذیری داوطلب است. بومی پذیری شامل پذیرش استانی، ناحیه‌ای و قطبی است. بر اساس پذیرش سال‌های قبل استان‌های کشور به 9 ناحیه و 5 قطب تقسیم‌بندی شده است.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

چیدمان انتخاب رشته کنکور تجربی

 درنهایت داوطلبان با در نظر گرفتن همه نکات ذکرشده در این مقاله باید چیدمان رشته‌ها را انجام دهند. درواقع چیدمان رشته‌ها بر اساس رتبه داوطلب در هر زیرگروه و رشته‌های متناسب با رتبه اکتسابی است که این اطلاعات بر اساس قبولی‌های سال‌های قبل است. البته داوطلبان تغییر ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و همچنین تغییر گرایش داوطلبان نسبت به یک‌رشته خاص در انتخاب رشته کنکور تجربی برای آن سال را باید مدنظر داشته باشند. برای به حداقل رساندن تأثیر عوامل ذکرشده نوع چیدمان رشته‌ها می‌تواند شانس قبولی فرد در رشته موردعلاقه را افزایش دهد. پس از اطلاع از حدود رشته‌ها و دانشگاه‌های متناسب با رتبه کسب‌شده، بهتر است داوطلبان 4 نوع انتخاب در نظر داشته باشند:

  • انتخاب رؤیایی
  • انتخاب خوش‌بینانه
  • انتخاب منطقی
  • انتخاب بدبینانه

انتخاب زویایی مواردی هستند که با رتبه داوطلب اختلاف خیلی زیادی دارند و باید تعداد محدودی بین 5 تا 10 درصد از کد رشته محل‌ها شامل این نوع انتخاب باشد. رشته‌های خوش‌بینانه با رتبه کسب‌شده داوطلب در کنکور تجربی اختلاف زیادی ندارد و بهتر است که حدود 30 درصد انتخاب‌ها را شامل شود. انتخاب‌های منطقی که باید در چیدمان با دقت خاصی انجام شود نیز باید حدود 50 درصد موارد را شامل شود. درنهایت انتخاب‌های بدبینانه باید 10 تا 15 درصد انتخاب‌های پایانی را شامل شود.

درنهایت توصیه می‌شود از تجربیات مشاوران باتجربه برای چیدمان و انتخاب رشته کنکور تجربی کمک گرفته شود تا اشتباهات و خطاهای احتمالی را به حداقل برساند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن