کنکور

سهمیه ایثارگری در کنکور

در سال‌های قبل تنها سهمیه 25 درصد ایثارگران، خانواده شهدا و آزادگان برای افراد واجد شرایط در نظر گرفته می‌شد. اما از کنکور 96 به بعد سهمیه جدیدی با عنوان سهمیه 5 درصد ایثارگری نیز به سهمیه‌ها اضافه شد. بر اساس آمار، ظرفیت در نظر گرفته‌شده برای سمیه 5 درصد با توجه به تعداد افرادی که شامل این سهمیه می‌شوند به نسبت سهمیه 25 درصد بیشتر است.

شاید برای بسیاری از افرادی که واجد شرایط استفاده از سهمیه ایثارگری هستند دغدغه‌هایی مانند تأثیر این سهمیه بر رتبه داوطلبی و قبولی کنکور، شرایط استفاده کردن از این سهمیه، تأثیر آن بر شهریه پرداختی و … وجود داشته باشد.

لذا در این مطلب تأثیر سهمیه ایثارگری 25 درصد و 5 درصد در کنکور سراسری موردبررسی قرار می‌گیرد. عزیزان در صورت داشتن ابهام می‌توانند سؤالات خود را با تماس با گروه مشاور برتر مطرح کنند و از تجربیات مشاورین ما بهره‌مند شوند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد تاثیر سهمیه ایثارگری در کنکور سراسری با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

 تأثیر سهمیه ایثارگری در قبولی دانشگاه

بر اساس قوانین سازمان سنجش کشور 30 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها برای سهميه رزمندگان، ايثارگران و خانواده شهدا در نظر گرفته‌شده است. ظرفیت سهمیه ایثارگری در کنکور سراسری نیز به دو گروه تقسیم می‌شود:

  • 25 درصد ظرفیت برای همسر و فرزند جانبازان بالای 25 درصد، فرزندان شهدا و آزادگان
  • 5 درصد ظرفیت برای همسر و فرزند جانبازان زیر 25 درصد، رزمندگان با حضور داوطلبانه بالای 6 ماه در جبهه

تعداد شرکت‌کنندگان سهمیه 25 درصد کمتر از 4 درصد کل داوطلبان کنکور است. این افراد در صورت کسب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در سهمیه آزاد در کد رشته موردنظر قبول می‌شوند. این شرط برای داوطلبان سهمیه 5 درصد نیز وجود دارد. اما با توجه به اینکه 5 درصد ظرفیت برای آنان در نظر گرفته‌شده و تعداد شرکت‌کنندگان آن به نسبت سهمیه 25 درصد خیلی بیشتر است داوطلبان این سهمیه برای قبولی در رشته دلخواه باید درصد بالاتری را در کنکور سراسری کسب کنند.

 شاید خیلی از افراد این تصور را داشته باشند که تأثیر سهمیه مناطق به‌خصوص منطقه سه به نسبت سهمیه 5 درصد بیشتر است. اما نتایج کسب‌شده در کنکور سال‌های قبل نشان داده که تأثیر سهمیه 5 درصد ایثارگری به نسبت سهمیه مناطق بیشتر است.

اگر بخواهیم تأثیر سهمیه در رشته قبولی فرد را در کنکور بهتر متوجه شویم بهتر است تأثیر تراز کسب‌شده توسط داوطلبان در قبولی کنکور را در نظر بگیریم. در سال 97 تراز قبولی رشته دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد تهران برای سهمیه عادی برابر 9961 و برای سهمیه 25 درصد 8637 و سهیمِ 5 درصد ایثارگری 9916 بوده است. پیشنهاد می‌کنیم داوطلبان برای بررسی دقیق‌تر تأثیر سهمیه با توجه به درصد دروس در کنکور سراسری از نرم‌افزار انتخاب رشته گروه مشاور برتر استفاده کنند.

تأثیر سهمیه ایثارگری در شهریه دانشگاه

افرادی که از سهمیه رزمندگان، ايثارگران و خانواده شهدا استفاده می‌کنند اگر در دوره‌ها و دانشگاه‌های دارای شهریه قبول شوند می‌توانند از تخفیفانی که برای شهریه آنان در نظر گرفته‌شده است استفاده کنند. مانند ظرفیت دانشگاه میزان تخفیف شهریه نیز در این دو سهمیه متفاوت است.

افرادی که شامل سهمیه 25 درصد در صورت قبولی در دانشگاه آزاد، نوبت دوم، پیام نور و غیرانتفاعی از پرداخت شهریه معاف هستند. اما درصورتی‌که در دوره خودگردان دانشگاه دولتی، پردیس بین‌الملل یا ظرفیت مازاد دانشگاه دولتی و آزاد پذیرفته شوند باید حدود 40 درصد شهریه در نظر گرفته‌شده را پرداخت کنند.

داوطلبانی که از سهمیه 5 درصد ایثارگری استفاده می‌کنند نیز حداقل از 30 درصد تخفیف شهریه در دانشگاه آزاد، دوره‌های شبانه، پیام نور و غیرانتفاعی برخوردار می‌شوند. مانند سهمیه 25 درصد در صورت پذیرفته شدن در دوره‌های خودگردان، بین‌الملل و ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد تخفیف در نظر گرفته‌شده کمتر است.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد تاثیر سهمیه ایثارگری در کنکور سراسری با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

نحوه استفاده از سهمیه ایثارگری در کنکور

داوطلبانی که شرایط بهره‌مندی از سهمیه رزمندگان، ايثارگران و خانواده شهدا رادارند باید در زمان ثبت‌نام کنکور نوع سهمیه خود را مشخص کنند.

داوطلبانی که شامل سهمیه 25 درصد می‌شوند با علامت زدن گزینه مربوطه در زمان ثبت‌نام، از سهمیه مربوطه برخوردار شده و نیازی به گرفتن کد 12 رقمی و پیگیری از طریق سازمان‌های مربوطه ندارند. اما شرایط برای سهمیه 5 درصد متفاوت است که در ادامه شرح داده می‌شود.

کد پیگیری 12 رقمی برای داوطلبان سهمیه 5 درصد ایثارگری

اما داوطلبانی که شامل سهمیه 5 درصد می‌شوند باید از یگان مربوط کد 12 رقمی دریافت کنند. این کد 12 رقمی برای هرسال متفاوت است و داوطلبان درصورتی‌که استفاده مجدد باید با مراجعه به یگان مربوطه کد جدید دریافت کنند. کد 12 رقمی برای سهمیه 5 درصد توسط سازمان بسیج مستضعفین و یا ستاد کل نیروهای مسلح صادر می‌شود. افرادی که سابقه آن‌ها در ارگان مربوطه ثبت‌شده باشد با مراجعه به لینک سامانه ایثار و یا پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش (برای رزمندگان این ارگان) می‌توانند این کد را به‌صورت اینترنتی دریافت کنند.

ویرایش اطلاعات داوطلبان سهمیه 5 درصدی ایثارگری در کنکور

بر اساس اطلاعیه‌های اعلام‌شده از طرف سازمان سنجش افرادی داوطلبانی که شامل سهمیه 5 درصد ایثارگری می‌شوند از تاریخ 18 الی 21 خرداد می‌توانند با ورود به سایت سازمان سنجش اطلاعات خود را ویرایش کنند. این افراد با ثبت کد 12 رقمی که از یگان مربوطه دریافت کرده‌اند از سهمیه 5 درصدی برخوردار می‌شوند. در صورت تائید در کارت ورود به جلسه این داوطلبان سهمیه ایثارگری درج‌شده و امتیازات ذکرشده به این افراد تعلق می‌گیرد.


حتما بخوانید: سهمیه در کنکور سراسری


گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد تاثیر سهمیه ایثارگری در کنکور سراسری با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

سؤالات مربوطه به سهمیه ایثارگری

استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگری بهتر است یا سهمیه مناطق؟

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده استفاده از سهمیه 5 درصد به نسبت سهمیه مناطق تأثیر بیشتری دارد.

استفاده از سهمیه ایثارگری چه تأثیر در شهریه دانشگاه دارد؟

استفاده از سهمیه 25 به استثنا دوره‌های خودگردان و بین‌الملل رایگان معاف از پرداخت شهریه است و در سهمیه 5 درصد تا 30 درصد تخفیف شهریه به داوطلبان تعلق می‌گیرد.

دفعات مجاز استفاده از سهمیه ایثارگری چقدر است؟

در صورت قبولی در دوره روزانه حتی باوجود انصراف یا عدم ثبت‌نام امکان استفاده مجدد این سهمیه وجود ندارد. در صورت قبولی سایر دوره‌ها در صورت انصراف داوطلبان تنها یک‌بار دیگر مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگری می‌باشند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫23 نظرها

  1. سلام با رتبه ۱۱۳۸ س پنج و تراز ۱۳ هزار امکان قبولی دندون آزاد خودگردان هستش؟ احتمالش چقدره

  2. سلام.من برای ثبت نام کنکور تیر 1402 از سهمیه 5 درصد استفاده کردم و خب هنوز نتایج و رتبه ها نیومده ولی سهمیه ام به تازگی به 25 درصد رسیده
    ولی زمان ویرایش خیلی وقته به پایان رسیده، میتونم سهمیه امسالو تغییر بدم یا باید بمونم واسه سال بعد؟؟

  3. باسلام ممنون از مطالب مفیدتون
    من با سهمیه ۲۵ درصدی ومیانگین درصد ۳۵ و معدل ۱۷ شانس قبولی پزشکی مشهد چه روزانه چه شهریه پرداز رو دارم ؟

  4. باسلام وقت بخیر
    من با سهمیه ۲۵ درصدی ومیانگین درصد ۳۵ و معدل ۱۷ میتونم پزشکی مشهد نوبت دوم چه دولتی چه شهریه پرداز قبول بشم؟؟ ممنون از کمکتون

    1. با سلام من سهمیه ایثارگری 5درصد دارم خواستم سوال کنم که سهمیه 5درصددر آزمون استخدام چطوری محاسبه میشودممنون بابت پاسخ گویی

  5. با سلام
    با رتبه ۵۸۴ سهمیه ۵ درصد
    تراز ۹۵۰۰
    امکان قبولی دندانپزشکی در هر شهری وجود دارد؟

  6. سلام و خسته نباشید. بنده با رتبه 770 هزار زیرگروه یک و ۷۵۰ زیر گروه ۲ و تراز ۷ هزار و خورده ای با سهمیه ۲۵ درصد شانس قبولی در رشته پزشکی یا داروسازی روزانه شبانه و پردیس را دارم؟ ممنونم از پاسخگوییتون

    1. سلام ببخشین پدرمکارت ایثارگری داره با سابقه حضورداوطلبانه در جبهه به مدت ۶۳۹ روز این یعنی ۵ درصد هست ؟ در استخدامی تیک کدام بزنم نوشته
      همسر وفرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه حداقل ۶ ماه

  7. سلام با رتبه 760 و تراز 7100 پزشکی روزانه شبانه پردیس سراسری چقدر احتمال قبول شدن وجود داره؟

  8. سلام ببخشید بنده تراز ۶۱۰۰ تو کنکور تجربی کسب کردم رتبه سهمیه ۲۵ درصد من هم شده ۱۸۰۰ ایا میتونم معلن بشم چون گفته حد نصاب باید ۷۰ درصد نمره اخرین قبولی بدست بیاورم

  9. آیا جانبازان زیر 25 درصد نیاز به کد 12 رقمی دارن؟ رفتم از سایت سپاه بگیرم نوشته بود جانباز 5 درصد.کد 12 رقمی نداد.رفتم ساختمان سپاه گفتن شماره جانبازی همون شماره ملیه.و اونم 12 رقمی نیست. و رفتم کافینت گفت جانباز ها کد 12 رقمی نمیخان.

  10. سلام و خداقوت بهتون. ببخشید اگر کسی با سهمیه 5٪ یه رشته شبانه قبول شده باشه اما بعد ثبت نام انصراف داده باشه، میتونه در کنکور 1400 از سهمیه ش مجددا استفاده کنه برای دوره های روزانه؟ ممنون از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن