دانشگاه

همه چیز درباره ورود به دانشگاه فرهنگیان

معلمی یکی از مشاغل مورد علاقه بسیاری از دانش آموزان است و برای ورود به این حرفه دو راه وجود دارد. شرکت از طریق آزمون کنکور سراسری با مدرک دیپلم و شرکت در آزمون استخدامی آموزش پرورش با داشتن مدرک دانشگاهی. طبیعتا شرکت از طریق کنکور سراسری و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان انتخاب بهتری نسبت به گزینه آزمون استخدامی است. پذیرش با احتمال بالا بعد از فارغ التصحیلی، دریافت کمک هزینه در زمان دانشجویی و در نظر گرفتن گزینه های جایگزین خدمت سربازی برای آقایان از جمله مزیت های ورود از طریق دانشگاه فرهنگیان می باشد.

برای ورود به دانشگاه شرایط اختصاصی در نظر گرفته شده است. این شرایط در سال های اخیر تغییرات زیادی داشته است و این تغییرات برای سال 1403 اساسی بوده است. لذا داوطلبان برای ورود به این دانشگاه باید با آگاهی از شرایط در نظر گرفته شده اقدام به ثبت نام کنند تا بتوانند با طی کردن مراحل درنظر گرفته شده وارد این دانشگاه شوند.

لذا در این مطلب شرایط ورود با جزئیات بر اساس آخرین اخبار ذکر شده تا داوطلبان بتوانند پاسخ سوالات خود را دریافت کنند. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با ذکر موارد پیش آمده در قسمت نظرات یا همچنین با تماس با مشاورین ما بهترین راهکارها را دریافت کنند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای پاسخ سوالات خود در مورد دانشگاه فرهنگیان با ما تماس بگیرید

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

زمان ثبت نام دانشگاه فرهنگیان

ثبت نام آزمون به صورت همزمان با کنکور سراسری انجام می شود. زمان ثبت نام از 5 آذرماه شروع شده و تا 11 آذرماه ادامه دارد.

زمان ثبت نام ارزیابی شایستگی معلمی تا اواسط آذرماه اعلام خواهد شد.

آزمون براي همه متقاضيان اعم از متقاضيان رشته هاي تحصيلي دانشگاه فرهنگيان در روزهاي پنجشنبه و جمعه در تاریخ 6 و 7 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

شرایط شرکت کنندگان در آزمون اختصاصی فرهنگیان

داوطلبان برای شرکت در آزمون دانشگاه فرهنگیان باید دارای شرایط تعیین شده توسط سازمان سنجش باشند. این شرایط شامل موارد زیر است:

  • شرط معدل در اصلاحیه مجدد سازمان سنجش حذف شده است.
  • سن مجاز بعد از اصلاح سازمان سنجش به 24 سال افزایش یافت.
  • داشتن مدرک دیپلم نظام 6 3 3 یا فارغ التحصیلی حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1403
  • داشتن مدرک دیپلم نظام سالی واحدی با مدرک پیش دانشگاهی
  • فارغ التحصیلان مقطع کاردانی درصورت نداشتن تعهد خدمت به سازمان های دولتی

نکته قابل توجه

پذيرش دانشجوي متعهد خدمت به وزارت آموزش در سال 1403 از طريق آزمون اختصاصي پذيرش دانشجو – معلم انجام می شود. تاكيد ميشود با توجه به اينكه فرآيند ثبت نام، برگزاري و پذيرش در اين رشته ها منحصراً فقط در نوبت اول آزمون سراسري سال 1403 انجام خواهد شد.

چه کسانی مجاز به ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان نیستند؟

  • دانشجويان شاغل به تحصيل در دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه تربيت دبير شهيدرجايي
  • دارندگان مدرك تحصيلي كارشناسي و بالاتر
  • دانشجويان داراي تعهد به دستگاههاي اجرايي كشور و بورسيه

شرایط آزمون اختصاصی

آزمون اختصاصي براي رشته هاي تحصيلي دانشگاه فرهنگيان در سال ،1403 همراه با نوبت اول آزمون سراسري (ارديبهشت ماه) و در قالب يك دفترچه سؤال ويژه آزمون اختصاصي پذيرش دانشجو – معلم علاوه بر دفترچه سؤالات تحويلي به متقاضيان در هر گروه آزمايشي، برگزار ميشود.

شرایط آزمون عمومی

 ضرايب دروس اين آزمون براي گروههاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبان (بجز دروس ويژه آزمون اختصاصي پذيرش دانشجو- معلم) همانند ضرايب آزمون سراسري بود.


حتما بخوانید: همه چیز درباره تغییرات کنکور، سوابق تحصیلی و ترمیم معدل 


شرایط آزمون اختصاصی

 مواد امتحاني و ضرايب دفترچه ويژه آزمون اختصاصي پذيرش دانشجو – معلم به ترتيب شامل موارد زیر است:

  • هوش و استعداد معلمي با ضريب ،3
  • تعليم و تربيت اسلامي با ضريب 2

براي رشته هایی كه در آزمون سراسري داراي آزمون عملي هستند مانند علوم ورزشي و برخی از رشته هاي هنر، ارزيابي عملي و مهارتي نيز علاوه بر سایر گزینه ها در ارزيابي شايستگي معلمي توسط وزارت آموزش و پرورش صورت ميگيرد.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای پاسخ سوالات خود در مورد دانشگاه فرهنگیان با ما تماس بگیرید

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

گزینش نهایی در دانشگاه

گزينش نهايي متقاضيان با معيارهاي زیر انجام می شود:

  • نمره آزمون اختصاصي (شامل آزمون سراسري و آزمون اختصاصي پذيرش دانشجو – معلم)
  • نمره كل سوابق تحصيلي
  • نمره ارزيابي شايستگي معلمي

 ميزان تاثير و سهم نمرات و امتيازات در نتيجه نهايي پذيرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگيان به صورت زیر است:

  • 50 درصد سوابق تحصيلي
  • 25 درصد آزمون اختصاصي (شامل 15 درصد نمرات آزمون سراسري و10 درصد آزمون اختصاصي پذيرش دانشجو – معلم)
  • 25 درصد ارزيابي شايستگي معلمي خواهد بود.

سوابق تحصیلی در آزمون فرهنگیان 1403 تاثیر ندارد.

از آنجائيكه سوابق تحصيلي دانش آموزان سال جاري در تيرماه سال 1403 آماده خواهد شد، ملاك معرفي چندبرابر ظرفيت براي مرحله ارزيابي شايستگي هاي معلمي در سال 1403 منحصراً 60 درصد نمره كل آزمون اختصاصي (كنكور) و 40 درصد نمره كل دفترچه ويژه پذيرش دانشجو – معلم خواهد بود.

ارزیابی شایستگی معلمی

 در ارزيابي شايستگي معلمي كه توسط وزارت آموزش و پرورش در طول سال برگزار مي شود، دو بخش شايستگي هاي عمومي و تخصصي متقاضيان مورد ارزيابي قرار ميگيرد و نتيجه آن تا دوسال معتبر است. براي پذيرش در سال 1403 ارزيابي شايستگي معلمي از نيمه اول دي ماه سال 1402 آغاز خواهد شد.  در صورتي كه متقاضي در ارزيابي شايستگي معلمي همان سال شركت نكرده باشد، امكان شركت وي در ارزيابي جديد پس از اعلام داوطلبان به ميزان چندبرابر ظرفيت، فراهم خواهد شد.

اعلام نتیجه نهایی دانشگاه فرهنگیان

اعلام نتيجه نهايي آزمون اختصاصي پذيرش دانشجو – معلم در سال 1403 قبل از انتخاب رشته متقاضيان آزمون سراسري انجام می شود. به پذیرفته شدگان نهايي آزمون اختصاصي پذيرش دانشجو – معلم، كارنامه ملاك عمل براي شرکت در انتخاب رشته در آزمون سراسري داده نمی شود.

پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان اجازه انتخاب رشته در آزمون سراسري را ندارند.

بعد از اعلام نتايج نهايي آزمون اختصاصي سنجش و پذيرش دانشجو – معلم در سال ،1403 به پذیرفته شدگان مهلت چند روزه داده خواهد شد تا در مهلت مشخص شده و قبل از صدور كارنامه ملاك عمل براي انتخاب رشته آزمون سراسري، درخواست انصراف خود را از قبولي در دانشگاه فرهنگيان، به آموزش وپرورش ارائه دهند. در نهایت وزارت آموزش وپرورش مشخصات اين افراد را به سازمان سنجش ارسال كند تا اجازه انتخاب رشته در آزمون سراسري به اين افراد داده شود.

در صورت عدم قبولي متقاضي در پذيرش دانشجو – معلم در آن سال، نتايج ارزيابي وي در مرحله ارزيابي تكميلي، به غير از ارزيابي گزينش، تا پايان زمان اعلام نتايج آزمون سال آتي معتبر است و متقاضي ميتواند در آزمون سال آينده نيز از آن بهره مند شود و با ابراز رضايت از تكرار ارزيابي معاف خواهد شد.

شرایط بومی گزینی در دانشگاه فرهنگیان

پذيرش از بوم براي بوم مخصوص متقاضيان استان خواهد بود، ليكن اولويت پذيرش در سطح استان با رعايت شرايط بومي ذيل خواهد بود:

  • در صورتي كه محل اخذ مدرك تحصيلي سه سال دوره متوسطة دوم براي متقاضيان در يك شهر باشد، متقاضي بومي آن شهر تلقي ميشود
  • در صورتي كه محل اخذ مدرك تحصيلي سه سال دوره متوسطة دوم براي متقاضيان در يك شهر نباشد، شهر محل تولد متقاضي بهعنوان شهر بومي در نظر گرفته ميشود
  • متقاضياني كه سه سال دوره متوسطة دوم را در خارج از كشور گذراندهاند، شهر محل تولد، استان بومي اين متقاضيان تلقي خواهد شد
  • متقاضياني كه سه سال دوره متوسطة دوم را خارج از كشور گذراندهاند و همچنين محل تولد ايشان نيز خارج از كشور بوده است، شهر بومي اين قبيل متقاضيان شهر تهران خواهد بود
  • استان بومي متقاضي براساس شهر بومي داوطلب تعيين ميشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن