دانشگاه

همه‌چیز درباره تغییر رشته دانشگاه

برخی از داوطلبان ورود به دانشگاه به دلیل انتخاب اشتباه یا عوض شدن اولویت‌های در نظر گرفته‌شده خواهان تغییر رشته قبولی دانشگاه خود هستند. این امکان برای متقاضیان در نظر گرفته‌شده و درصورتی‌که دانشجو شرایط لازم را بر اساس قوانین موجود داشته باشد می‌تواند اقدام به درخواست تغییر رشته کند.

تغییر رشته در دانشگاه‌های مختلف ضوابط و شرایط متفاوتی دارد و بسته به نوع دانشگاه به‌عنوان‌مثال دولتی، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی روش اقدام متفاوت است. داشتن معدل قابل‌قبول، حداقل و حداکثر واحدهای درسی گذرانده شده، داشتن حداقل سنوات لازم برای رشته جدید ازجمله مواردی است که توسط دانشگاه‌ها و نظام آموزشی برای تغییر رشته در نظر گرفته‌شده است.

لذا در این مقاله به جزئیات شرایط تغییر رشته در انواع دانشگاه‌های سراسری، آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور پرداخته می‌شود و مراحل اقدام نیز شرح داده می‌شود. عزیزان در صورت داشتن هرگونه ابهام می‌توانند با تماس با مشاورین باتجربه سؤالات خود را مطرح کنند و همچنین در قسمت نظرات و پیشنهاد‌ها می‌توانید پاسخ سؤالات خود را دریافت کنید.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد تغییر رشته دانشگاه با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

انواع روش‌های تغییر رشته دانشگاهی

برای تغییر رشته دانشگاهی روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به زمان اقدام هرکدام از این روش‌ها می‌تواند کارآمدتر باشد. به‌صورت کلی برای تغییر رشته گزینه‌های زیر برای متقاضیان قابل‌پیگیری است:

  • تغییر رشته در زمان اعلام نتایج از طریق مکاتبه با سازمان سنجش
  • تغییر رشته با استفاده از کارنامه سبز
  • تغییر رشته از طریق تکمیل ظرفیت
  • تغییر رشته در دانشگاه محل تحصیل

تغییر رشته از طریق درخواست به سازمان سنجش در زمان اعلام نتایج

بعد از اعلام نتیجه توسط سازمان سنجش درصورتی‌که داوطلب خواستار تحصیل در اولویت‌های بعدی خود باشد می‌تواند از طریق سامانه پاسخگویی سازمان سنجش یا مراجعه حضوری درخواست تغییر رشته قبولی را بدهد. برای این منظور باید با عضویت در سایت سازمان سنجش در قسمت ارتباط با ما گزینه درخواست اینترنتی انتخاب کرده و از طریق سامانه پاسخگویی اینترنتی درخواست خود را ارسال می کنید. در صورت داشتن شرایط درخواست شما از طریق کارشناسان سازمان سنجش پاسخگویی خواهد شد.

تغییر رشته از طریق کارنامه سبز یا کارنامه نهایی

اقدام از طریق کارنامه سبز یکی از گزینه‌های دانشجویان ورودی جدید برای تغییر رشته دانشگاهی است. در این روش درصورتی‌که دانشجو خواهان تحصیل در رشته‌های قبولی در اولویت‌های بعد از رشته پذیرفته‌شده باشد می‌تواند درخواست تغییر رشته دهد.

در سال جدید رتبه قبولی فرد به نسبت سایر رقبا در زمان انتشار کارنامه سبز قابل‌مشاهده بود و انتشار نهایی کارنامه برای همه انتخاب‌ها برای دانشگاه محل تحصیل یا بعد از پایان‌ترم اول ارسال می‌شود.

دانشجو برای تغییر رشته در این روش باید موافقت دانشگاه مبدأ و مقصد را جلب کند و سازمان سنجش در این زمینه هیچ دخالتی ندارد.

برای درخواست تغییر رشته از طریق کارنامه سبز دانشجو باید درترم اول تحصیل پس از انتشار کارنامه سبز درخواست خود را ثبت کند و درصورتی‌که موافقت از ترم بعد در دانشگاه و رشته جدید ادامه تحصیل خواهد داد. در صورتی که برای تغییر رشته از این روش نیاز به انصراف از دانشگاه باشد متقاضیان باید از قوانین لازم مرتبط با انصراف از دانشگاه اطلاع داشته باشند. برای اطلاع از قوانین مربوطه در لینک زیر اطلاعات مرتبط قرار داده شده است.


حتما بخوانید: همه چیز درباره انصراف از دانشگاه


تغییر رشته از راه تکمیل ظرفیت

یکی دیگر از روش‌های تغییر رشته اقدام از راه تکمیل ظرفیت است. معمولاً بعد از ثبت‌نام حضوری دانشگاه برای پذیرفته‌شدگان، دانشگاه‌ها ظرفیت‌های خالی خود را به سازمان سنجش اعلام می‌کنند در صورت موافقت سازمان سنجش ظرفیت خالی هر رشته در دانشگاه‌ها منتشرشده و افراد می‌توانند مجدد شانس خود را برای تغییر رشته یا دانشگاه امتحان کنند.

زمان اعلام تکمیل ظرفیت معمولا بعد از اتمام ثبت نام حضوری دانشگاه است. تعداد ظرفیت خالی صندلی های دانشگاه اعلام می شود و افرادی که در کارنامه سبز به نسبت رتبه آخرین نفر قبولی اختلاف کمتری داشته باشند شانس قبولی بالاتری خواهند داشت.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد تغییر رشته دانشگاه با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

قوانین کلی تغییر رشته در دانشگاه محل تحصیل

درصورتی‌که دانشجو از روش‌هایی که بیان شد موفق به تغییر رشته نشد می‌تواند در دانشگاه رشته تحصیلی خود را تغییر دهد. دانشجو برای تغییر رشته در دانشگاه محل تحصیل باید شرایط لازم را داشته باشد. به‌صورت کلی اکثر دانشگاه‌ها شامل دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور شرایط مشابهی برای تغییر رشته در نظر گرفته‌اند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشته انتخابی دانشجو در دانشگاه محل تحصیل موجود باشد.
  • در هر مقطع تحصیلی تنها یک‌بار امکان درخواست تغییر رشته وجود دارد.
  • داشتن حداقل معدل بالای 12 الزامی است.
  • پاس کردن حداقل 25 واحد درسی و حد اثر 70 واحد درسی الزامی است.
  • داشتن سنوات تحصیلی لازم برای فارغ‌التحصیلی در رشته جدید

برخی از دانشگاه دولتی برای تغییر رشته علاوه بر موارد ذکرشده شرایط اختصاصی دیگری نیز در نظر گرفته‌اند که در همین مقاله به برخی از این شرایط پرداخته می‌شود.

روش اقدام برای تغییر رشته

برای تغییر رشته دانشجویان باید 6 هفته قبل از شروع ترم تحصیلی درخواست خود را به آموزش دانشگاه تحویل دهند. درصورتی‌که با درخواست دانشجو موافقت شود امکان تحصیل درترم جدید برای وی امکان‌پذیر است و می‌توانند انتخاب واحد انجام دهد. همچنین درصورتی‌که دانشجو درخواست انتقالی داده باشد امکان درخواست تغییر رشته برای وی وجود دارد.

معادل‌سازی درس‌های پاس شده

پس از موافقت با تغییر رشته بر اساس نظر مدیر گروه آموزشی امکان معادل‌سازی برخی از دروس امکان‌پذیر است. نمره کسب‌شده توسط دانشجو در دروس ارائه‌شده برای معادل‌سازی مؤثر است. نمرات دروسی که پذیرفته می‌شود در معدل کل دانشجو در نظر گرفته می‌شود اما دروس پذیرفته‌نشده در کارنامه دانشجو درج می‌شود اما در معدل تأثیری نخواهد داشت.

درصورتی‌که نمره درس پذیرفته‌نشده دانشجو کمتر از 12 باشد امکان در نظر گرفتن یک‌ترم مشروطی برای داوطلب وجود دارد.


حتما بخوانید: همه چیز درباره تغییرات کنکور، سوابق تحصیلی و ترمیم معدل


شرایط تغییر رشته در دانشگاه دولتی

برخی از دانشگاه‌های دولتی علاوه بر موارد ذکرشده شرایط مجری را نیز برای تغییر رشته در نظر گرفته‌اند. تقسیم‌بندی رشته‌های تحصیلی در سطح‌های مختلف و شرایط اختصاصی برای هر گروه یا داشتن شرط معدل ازجمله مواردی است که برای تغییر رشته در نظر گرفته‌شده است.

 به‌عنوان‌مثال دانشگاه امیرکبیر رشته‌های تحصیلی را در پنج گروه تقسیم‌بندی کرده است. دانشجو برای امکان درخواست تغییر به رشته هم‌سطح باید معدل بالای 15 داشته باشد و حداقل 25 واحد درسی گذرانده باشد. برای رشته‌هایی درسی در سطح پایین‌تر صرفاً گذراندن 25 واحد درسی کفایت می‌کند. برای ورود به رشته‌هایی با سطح بالاتر دانشجو باید شرایط ممتازی را داشته باشد. به‌عنوان‌مثال رشته مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و مهندسی برق در سطح یک، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع و مهندسی پزشکی در سطح دو قرار دارند.

در دانشگاه تهران درصورتی‌که فرد نمره علمی رشته موردتقاضا را کسب نکرده باشد با داشتن شرایط ساعی و کوشا می‌تواند درخواست تغییر رشته داشته باشد. سپری کردن دو ترم تحصیلی متوالی با حداقل 18 واحد درسی و کسب میانگین حداقلی 17 و نداشتن درس مردودی ازجمله شرایطی است که دانشگاه تهران برای تغییر رشته در نظر گرفته است.

تغییر رشته از دوره روزانه به شبانه و خودگردان

درصورتی‌که دانشجو دوره روزانه نمره علمی لازم برای تغییر رشته را نداشته باشد می‌تواند برای رشته موردنظر در دوره شبانه درخواست دهد. در صورت موافقت دانشجو باید برای تحصیل شهریه پرداخت کند و اگر رشته جدید مصاحبه و شرایط اختصاصی داشته باشد فرد باید این مراحل را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.

برای تغییر رشته از روزانه به خودگردان دانشگاه باید در سال ورود دانشجو رشته موردتقاضا را ارائه کرده باشد. داشتن معدل بالای 14 و گذراندن حداقل 25 واحد و حداکثر 70 واحد درسی ازجمله شرایط در نظر گرفته‌شده هست.

شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد

شرایط کلی تغییر رشته در دانشگاه آزاد موارد ذکرشده در ابتدای مقاله است. داشتن معدل بالای 12 و گذراندن حداقل 25 و حداکثر 70 واحد درسی موارد اختصاصی که این دانشگاه برای تغییر رشته شامل موارد زیر است:

  • امکان بازگشت به رشته قبلی امکان‌پذیر نیست.
  • دانشجو باید نمره قبولی رشته جدید را در سال ورود به دانشگاه کسب کرده باشد.
  • دانشجو می‌تواند در صورت تمایل به انتقالی درخواست تغییر رشته نیز داشته باشد.

شرایط تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

در دانشگاه پیام نور نیز مانند سایر دانشگاه‌ها امکان تغییر رشته وجود دارد. در مقطع کارشناسی برای دانشگاه پیام نور دو روش برای تغییر رشته وجود دارد.

در روش اول که به ماده 24 معروف است دانشجو درصورتی‌که حداقل 12 واحد درسی گذرانده باشد می‌تواند به رشته محل‌هایی که نمره قبولی پذیرش در آن رشته را در سال ورود کسب کرده باشد تغییر رشته دهد. در این روش دانشجو باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • داشتن نمره علمی لازم برای رشته انتخابی در سال ورود
  • وجود رشته انتخابی در واحد محل تحصیل
  • داشتن سنوات تحصیلی لازم برای فارغ‌التحصیلی
  • موافقت مدیر آموزشی واحد مربوطه

در صورت تغییر رشته دانشجو امکان بازگشت به رشته قبلی را نخواهد داشت.

در روش دوم شرایط برای تغییر رشته آسان‌تر است. در این مورد دانشجو درصورتی‌که بیشتر از 12 واحد گذرانده باشد و معدل بالای 12 داشته باشد می‌تواند در گروه عمده تحصیلی درخواست تغییر رشته بدهد. درصورتی‌که رشته موردتقاضا در دانشگاه محل تحصیل ارائه نشود امکان تغییر رشته در سایر دانشگاه‌ها با درخواست انتقالی و مهمان امکان‌پذیر است.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد تغییر رشته دانشگاه با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫137 نظرها

  1. سلام عرض ادب
    بنده صرفا براساس سوابق تحصیلی فقه و مبانی حقوق قبول شدم پیام نور میخواستم ببینم امکان تغییر رشته به رشته حقوق که با ازمون هست رو دارم؟ چون تو شرایط بعد قبولی زده بود اونایی ک صرفا سوابق قبول شدن به رشته های با ازمون نمیتونن تغییر بدن فکر کنم

  2. سلام از طریق رشته انسانی در دبیرستان می توان در دانشگاه تغییر رشته داد به تجربی و به رشته تجربی رفت و از طریق درس خواندن و ادامه تحصیل در شغل و رشته زیست شناسی و زیست شناسی جانوری و جانورشناسی و محیط زیستی می توان دکتر ها رو گرفت؟ و دکتر شد؟

  3. سلام معدل امتحانات یا امتحانات نهایی خرداد ماه نوبت دوم پایه دهم در کنکور تأثیر داره؟ یا معدل امتحانات یا امتحانات نهایی نوبت دوم پایه دهم در کنکور تأثیر داره؟

  4. سلام معدل لازم امتحانات مستمر و امتحانات نوبت اول و نوبت دوم پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم در دبیرستان برای دیپلم گرفتن چند باید باشه؟؟

  5. با سلام خدمت شما
    من ترم دوم رشته معماری هستم ولی علاقه زیا ی به رشته ی ریاضی دارم که بتونم استاد ریاضی دانشگاه بشم
    ولی دانشگاه دولتی و رشته ریاضی نداره ایا میتونم تغییر رشته بدم اگه میشه زمانش هم بهم بگید اگه میشه راهنمایی کنید

  6. سلام با معدل 13.45 در امتحانات نوبت اول پایه یازدهم در دبیرستان میشه در دانشگاه تغییر رشته داد؟ یا کلا با معدل 13.45 در دبیرستان میشه در دانشگاه تغییر رشته داد؟

    1. سلام
      در دانشگاه می توانی در رشته متفاوت ادامه تحصیل دهید. بسته به دانشگاه و رشته انتخابی احتمال قبولی وجود دارد.

  7. سلام وقت بخیر
    بنده مشاوره دانشگاه اشرفی میخونم، در تکمیل ظرفیت فقط رشته ی روانشناسی همین دانشگاه رو انتخاب کردم اگر قبول شدم میتونم تغییر رشته ندم؟ همون رشته ی قبلی رو بخونم؟

  8. سلام
    من دانشجو ترم اول دانشگاه علامه طباطبایی تهرانم،رشته روزنامه
    چطوری میتونم تغییر رشته بدم

    1. سلام
      شما بر اساس معدل دروس پاس شده و حد نصاب معدل قابل قبول برای رشته می توانید اقدام کنید.

      1. سلام وقت بخیر.. یکی از ورودی های بهمن هستم با سوابق تحصیلی میخام برم دانشگاه دولتی.. رشته زمین شناسی بخونم ایا میشه بعد از خوندن یک ترم زمین شناسی.. تغییر رشته بدم و برم رشته مهندسی کامپیوتر یا ریاضیات؟ یا باز هم باید از رشتها سوابق انتخاب کنم؟ خاهش میکنم راهنمایی کنید.. میشه از رشتهای کنکوری برای تغییر رشته استفاده کرد؟

  9. سلام من زیست شناسی سلولی مولکولی روزانه قبول شدم میتونم بدون هیچ محدودیتی قبل از شروع ترم تغییر رشته بدم به میکروبیولوژی همون دانشگاه امکانش هست؟

  10. سلام وقت بخیر من رشته ریاضیات و کاربرد ها میخونم میخوام تغییر رشته بدم به رشته علوم ورزشی ، میانگین نمره درس فیزیکم باید چند باشه؟
    چون بعدا برام معادل سازی میشه میخواستم بدونم چه نمره ای برای علوم ورزشی هم بهتر هست

    1. سلام وقت بخیر
      با توجه به تفاوت زیاد رشته ها در اولین اقدام باید از دانشکده هدف بایت موافقت تغییر رشته استعلام بگیرید.

  11. سلام من دانشجوی کارشناسی پیوسته کامپیوترم و تا الان ۶۵ واحد پاس کردم دو ترم گذشته رو صرفا شهریه دادم و عملا تمام واحد هام رو حذف کردم
    الان تعداد سنوات باقی مانده ام ۱ ترم هستش ولی درخواست تمدید ندادم و میدونم که بین ۲ تا ۳ ترم دیگه بهم سنوات میدن
    منتهی دانشگاه نجف اباد واقعا اونجوری که فکر میکردم نیست و دنبال اینم دانشگاهمو عوض بکنم حتی تو یه رشته دیگه تو دانشگاهای پیام نور فقط یه مدرک بگیرم
    میخواستم ببینم با شرایطی که دارم امکانش هست؟

  12. باسلام بنده 25 واحد با معدل 12.56 پاس کرده ام در دانشگاه پیام نور آیا می توانم به رشته مورد علاقه خودم که حقوق هستش تغییر رشته بدم باتشکر

  13. آیا میشه در کنار رشته تحصیلی و شغل تحصیلی خود به رشته تحصیلی و شغل تحصیلی دیگری هم را با هم کار کرد؟ مثلاً کسی که در رشته و شغلی تحصیل می کنه می تونه در کنار این رشته و شغل مثلاً در رشته و شغل دیگری هم تحصیل کنه و در آینده چند شغل داشته باشه؟ مثلاً کسی که رشته و شغل هنر داره می تونه در کنار این رشته و شغل به رشته ای مثل دندان پزشکی یا روانشناسی و یا.‌‌….‌ و در کنار این رشته و شغل به رشته و شغلی دیگر و یا چند رشته و شغل در آینده چند شغل داشته باشه و در آینده دو یا سه تا کار و یا چند شغل و کار را با هم بپردازه و کار کنه آیا میشه؟ منظورمو فهمیدید چطوری میگم؟

  14. اگر در امتحانات دی ماه نوبت اول دوره دوم متوسطه پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم تجدید یا تک یا نمره ی ۱۰ یا کمتر از ۱۰ یا ۱۲ یا کمتر از ۱۲ یا ۱۵ یا کمتر از ۱۵ و یا نمره خوبی کسب نکنیم و معدل تجدید یا تک مثل نمره ی ۱۰ یا کمتر از ۱۰ یا ۱۲ یا کمتر از ۱۲ یا ۱۵ یا کمتر از ۱۵ کسب کنیم و معدل خوبی کسب نکنیم ولی در امتحانات خرداد ماه نوبت دوم دوره دوم متوسطه پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم نمره خوبی مثل ۱۰ یا ۱۲ یا ۱۵ و یا بالای ۱۵ کسب کنیم و معدل خوبی مثل ۱۰ یا ۱۲ یا ۱۵ و یا بالاتر از ۱۵ کسب کنیم می توان در دانشگاه تغییر رشته داد؟ اگر امتحانات دی ماه نوبت اول دوره دوم متوسطه پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم را خراب کنیم ولی امتحانات خرداد ماه نوبت دوم دوره دوم متوسطه پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم را خوب و عالی بدهیم و نمره ی حداقل و لازم و مورد نظر را در امتحانات نوبت دوم خرداد ماه دوره دوم متوسطه پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم برای تغییر رشته در دانشگاه کسب کنیم می توان در دانشگاه تغییر رشته داد؟ لطفاً حتماً پاسخگوی تمام سوالات من در این پاراگراف و ۵ یا ۶ پاراگراف قبلی من باشید ممنون میشم به تمام سوالاتم پاسخ خوب و مناسبی دهید با تشکر از شما

  15. اگر در امتحانات دی ماه نوبت اول دوره دوم متوسطه پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم در دی ماه نوبت اول نمره تک یا ۱۰ یا زیر ۱۰ داشته باشیم ولی در خرداد ماه نوبت دوم بتوانیم نمره مان را جبران کنیم و نمره تک یا ۱۰ یا زیر ۱۰ نداشته باشیم می توان در دانشگاه قبول شد؟ و به دانشگاه رفت؟ یا در هر دو نوبت نمره ۱۰ یا بالای ۱۰ امتحانات دی ماه نوبت اول هم با امتحانات خرداد ماه نوبت دوم برای رفتن به دانشگاه مهمه و تأثیر داره؟ و برای قبول شدن در دانشگاه مهمه و تأثیر داره؟ اگر در امتحانات دی ماه نوبت اول نمره تک یا ۱۰ یا زیر ۱۰ و یا نمره خوبی کسب نکنیم ولی در امتحانات خرداد ماه نوبت دوم نمره خوبی مثل ۱۰ یا بالای ۱۰ کسب کنیم میتوان به دانشگاه رفت؟ و در دانشگاه قبول شد؟ آیا نمره ۱۰ تک یا تجدید محسوب میشه؟

  16. اگر در متوسطه دوم پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم در امتحانات دی ماه نوبت اول تک یا همان نمره 10 و زیر 10 داشته باشیم ولی در امتحانات خرداد ماه نوبت دوم تک یا همان نمره 10 و زیر 10 دی ماه نوبت اولمان را در خرداد ماه نوبت دوم جبران کنیم در دانشگاه قبول میشویم؟ یا میتوان به دانشگاه رفت؟ یا حتماً باید در دو نوبت دی ماه نوبت اول و خرداد ماه نوبت دوم تک یا همان نمره 10 یا زیر 10 را کسب نکنیم و نمره بالاتری از ۱۰ کسب کنیم که بتوان در دانشگاه قبول شد؟ یا بتوان به دانشگاه رفت؟

  17. اگر در دبیرستان و متوسطه دوم پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم در امتحان دی ماه نوبت اول یا در خرداد ماه نوبت دوم یا در هر دو نوبت دی ماه و خرداد ماه تک داشته باشیم یا همان نمره 10 یا زیر 10 داشته باشیم می توان به دانشگاه رفت؟ یا میتوان در دانشگاه قبول شد؟

  18. سلام نمره های درسی و معدل نوبت اول دی ماه پایه یازدهم و دوره دوم متوسطه در کنکور تأثیر داره یا فقط نمره های درسی و معدل نوبت دوم خرداد ماه تأثیر داره؟

  19. سلام وقتتون بخیر بابت مطالب خوبتون اگر نمره درسی و میانگین نمره درسی در دبیرستان و دانشگاه از 12 کمتر باشه ولی معدل 15 یا بیشتر از 15 باشه میتوان در دانشگاه تغییر رشته داد؟

  20. سلام وقت بخیر، من دانشجو روزانه ام یکی دو ترم نرفتم دانشگاه بدون اینکه مرخصی بگیرم، میتونم مثل روال قبل در کلاس ها شرکت کنم؟

  21. سلام وقتتون بخیر، تکمیل ظرفیت دانشگاه الزهرا
    شخص باید رشته دیپلمشو انتخاب کنه تا پذیرش شه یا میتونه رشته دیگه ای رو هم انتخاب کنه

    1. سلام در رشته های دیگر هم در صورت داشتن حد نصاب لازم می توانید اقدام کنید.

  22. سلام وقت بخیر میگم معدل هم در تغییر رشته در دانشگاه تأثیر داره؟ مثلاً برای تغییر رشته معدل باید چند باشه؟ اگر تأثیر داره معدل نوبت اول و دوم پایه دهم و یازدهم و دوازدهم برای تغییر رشته در دانشگاه چند باید باشه؟ و اینکه آیا بدون رفتن به خدمت سربازی جایی بهت کار میدن؟

  23. سلام وقت بخیر من الان کلاس یازدهمم رشتم انسانیه میخوام تو دانشگاه تغییر رشته بدم به تجربی و زیست شناسی جانوری آیا میشه در دانشگاه رشتم رو عوض کنم و به تجربی و زیست شناسی جانوری تغییر رشته بدم؟ معدل لازم برای تغییر رشته در دانشگاه چند باید باشه؟

  24. سلام وقت بخیر من الان کلاس یازدهم انسانیم میخوام تو دانشگاه تغییر رشته بدم به تجربی و زیست شناسی جانوری آیا میشه تغییر رشته بدم؟ آیا میشه در دانشگاه تغییر رشته به تجربی داد؟ معدل لازم برای تغییر رشته در دانشگاه چند باید باشه؟

    1. سلام وقت بخیر
      بله می توانید شما از طریق کنکور سراسری یا سوابق تحصیلی می توانید اقدام کنید.

  25. سلام وقت بخیر من الان کلاس یازدهم انسانیم میخوام تو دانشگاه تغییر رشته بدم به تجربی و زیست شناسی جانوری آیا میشه رشتم رو تغییر بدم؟ آیا میشه تو دانشگاه تغییر رشته داد؟ معدل لازم برای تغییر رشته در دانشگاه چند باید باشه؟

  26. سلام وقت بخیر من الان کلاس یازدهم انسانیم میخوام تو دانشگاه تغییر رشته بدم به تجربی و زیست شناسی جانوری آیا میشه تغییر رشته بدم؟ آیا میشه در دانشگاه تغییر رشته به تجربی داد؟ معدل لازم برای تغییر رشته در دانشگاه چند باید باشه؟

  27. سلام وقت بخیر من الان کلاس یازدهم انسانیم می خوام تو دانشگاه تغییر رشته بدم به تجربی و زیست شناسی جانوری آیا میشه تغییر رشته بدم؟ آیا میشه در دانشگاه تغییر رشته داد؟ معدل لازم برای تغییر رشته در دانشگاه چند باید باشه؟

  28. سلام
    من دانشجوی ادبیات نمایشی دانشگاه سوره هستم،می‌تونم بدون کنکور تغییررشته بدم تو دانشگاه خودم و سینما بخونم؟

      1. سلام و درود
        سپاس بابت مطالب مفیدتون.
        در یک دانشگاه دولتی درس میخوانم با سوابق تحصیلی یعنی بدون کنکور قبول شدم و رشته ام زبان فرانسه است.‌ آیا اکنون میتوانم در همین دانشگاه رشته ادبیات انگلیسی را انتخاب کنم با توجه به اینکه این رشته با کنکور است؟؟؟؟؟؟؟
        لطفا استاد کامل توضیح دهید طوری که دچار ابهام نشوم…

        1. سلام و درود بر شما بر اساس قوانین داخلی که معمولا درنظر گرفتن شرط معدل و تعداد واحد پاس شده هست می توانید اقدام کنید.

  29. سلام وقتتون بخیر
    یه سوال اگر شخصی دندان پزشکی دانشگاه تهران بخونه
    آیا میتونه در همون دانشگاه تغییر رشته بده بره پزشکی؟

  30. سلام
    من در دانشگاه آزاد اسلامی در رشته مهندسی کامپیوتر ثبت نام کردم اما منصرف شدم و در یکی دو روز آینده ترم اول شروع میشه میخواستم ببینم میتونم الان هم به رشته حقوق تغییر رشته بدم؟؟؟

    1. سلام
      برای تغییر رشته یا باید از طریق ثبت نام مجدد اقدام کنید یا از قوانین داخلی برای تغییر رشته استفاده کنید.

  31. سلام وقت بخیر
    من پزشکی روزانه قبول شدم امسال میخواستم بدونم میتونم این رشته رو به دندان تغیر بدم؟! با وجود شرط معدل بالا در هر ترم و…؟! (بدون استفاده از کارنانه سبز چون هیچکدوم از اولویت های دندانم رو نیاوردم) مبخوام بدونم درون دانشگاهی این کار امکانش هست

  32. سلام وقت بخیر.من رتبم 2250منطقه دو بودمهندسی موادعلم وصنعت قبول شدم ایا امکان تغییررشته به مهندسی کامپیوترهست؟

  33. سلام وقت بخیر آیا میشه در دانشگاه دولتی از رشته میکرو بیولوژی به مامایی تغییر رشته داد لطفا منو راهنمایی کنید ممنون

  34. من امسال رشته میکروبیولوژی داننشگاه دولتی قبول شدم این رشته رو دوست ندارم آیا میتونم قبل شروع ترم اول رشته ام رو به مامایی تعییر بدم لطفا منو راهنمایی کنید

  35. سلام وقت بخیر
    یه سوال داشتم خدمتتون میخواستم بدونم من رشته خودم رو به هر رشته‌ای که بخوام میتونم تغییر بدم ؟؟ مثلا کسی که تاریخ خونده میتونه رشته‌شو به حقوق یا حسابداری تغییر بده ؟؟ یا باید به رشته‌ای تغییر بده که با تاریخ مرتبط باشه ؟؟؟ مثلا علوم تربیتی هیچ ربطی به مدیریت نداره میخوام بدونم کسی که علوم تربیتی خونده میتونه رشته‌شو عوض کنه مدیریت بخونه یا نه ؟؟

  36. سلام. من رشته مهندسی حرفه ای کانپیوتر دانشکده فنی حرفه ای بیرجند قبول شدم. میتونم بعد از یک ترم به رشته مهندسی کامپیوتر داشنگاه بیرجند یا یک دانشگاه شهر دیگه ای تغییر رشته بدم؟

  37. سلام خسته نباشید
    من امسال تاریخ دانشگاه دولتی اراک قبول شدم میخاستم بدونم امکانش هست که بعد از گذروندن یکی، دو ترم، و نمره بالای 15تغییر رشته بدم واینکه این کارو باید با کنکور دادن انجام بدم یا نه نیازی نیس و اینکه میخام برم حقوق میخام مطمئن بشم که برم یانه، من خیلی به حقوق علاقه دارم ولی متاسفانه امسال قبولم نکردن

  38. سلام وقت بخیر من براساس سوابق تحصیلی مشاوره دانشگاه غیر انتفاعی قبول شدم ایا امکانش هست که بتونم قبل از شروع کلاس ها تغییر رشته بدم به روانشناسی

  39. سلام وقتتون بخیر.
    دخترم رتبه ۲۹۷ ریاضی منطقه ۳ شد.الان مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان رو قبول شده اما میگه خیلی پشیمونم میخواستم فیزیک شریف رو قبول بشم..با توجه به اینکه اولویت ۹ انتخاب رشته اش مهندسی کامپیوتر صنعتی اصفهان بود و اولویت ۲۰ فیزیک شریف آیا امکان تغییر رشته وجود داره؟

    1. سلام وقت بخیر بر اساس اطلاعات سازمان سنجش در کارنامه علمی رتبه ها تا رتبه قبولی نمایش داده می شود.

  40. سلام لطفا راهنماییم کنید
    من امسال دامپزشکی آزاد قبول شدم میخواستم بدونم اگه بدون انصراف از دانشگاه فعلی، سال بعد یا بعد ترش کنکور بدم و بتونم رتبه ی بهتری بیارم که رشته ی خودم یا پزشکی رو تو دانشگاه دولتی بخونم باید به دانشگاه آزاد هزینه ی انصراف رو پرداخت کنم ؟؟ کلا قوانینش به چه صورت هست لطفا لطفا لطفا جواب بدید تشکر فراوان

    1. سلام
      هزینه انصراف از شما دریافت می شود. به دلیل قوانین نظام وظیفه شما یکبار مجاز به انصراف و تحصیل مجدد هستید.

  41. سلام وقتتون بخیر
    من امسال کنکور 1402 علوم ورزشی مراغه دوره روزانه قبول شدم ، میخوام تغییر رشته بدم جغرافیا ارومیه بخونم ، قبل رفتن به دانشگاه میتونم عوضش کنم یا باید یک ترم بگذرونم بعد اقدام به تغییر رشته کنم؟

    1. سلام وقت بخیر
      شما از طریق قوانین داخلی می توانید اقدام کنید. با کسب معدل لازم می توانید رشته را تغییر دهید

  42. سلام وقت بخیر ببخشید من رشته فلسفه دانشگاه دولتی قبول شدم میتونم چند ترم بخونم و معدلم هم بالای پونزده باشه بعدش در همون دانشگاه تغییر رشته در دانشگاه بدهم به رشته حقوق میتونم؟ خواهشمندم جوابمو بدید

    1. سلام وقت بخیر
      شما برای تغییر رشته از قوانین داخلی دانشگاه می توانید استفاده کنید

  43. سلام وقت بخیر
    من امسال در رشته زبان ترکی استانبولی (شبانه) دانشگاه علامه طباطبایی تهران قبول شدم ،میخواستم بدونم میتونم تغییر رشته بدم و مدیریت بخونم؟ میتونم در این صورت انتقالی بگیرم و تو دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ،مدیریت رو ادامه بدم؟

    1. سلام وقت بخیر
      شما از طریق قوانین داخلی دانشگاه می توانید برای تغییر رشته اقدام کنید.

  44. سلام خسته نباشید اگه ترم اول مشروط بشیم بعد میتونیم تغییر رشته بدیم تو همون دانشگاه

  45. سلام وقتتون بخیر.اگر من در دانشگاه زبان و ادبیات انگلیسی بخونم(روزانه)اما همون ترم های اول بخوام تغییر رشته بدم به علوم ورزشی شبانه(درهمون دانشگاه)امکانش وجودداره؟

  46. سلام. میشه کسی که از طریق رشته انسانی روانشناسی قبول شده به رشته علوم آزمایشگاهی تغییر رشته بده به رشته میکروبیولوژی چطور ؟؟

  47. سلام وقتتون بخیر ببخشید من دانشجوی شبانه رشته آموزش انگلیسی دانشگاه دولتی هستم ، و امسال کنکور زبان شرکت کردم ، رتبم خوب اومده
    و می‌خوام ادامه همین رشته رو به صورت روزانه تو همان دانشگاه ادامه بدم ، خواستم بدونم شرایطش چیه؟!

  48. سلام.من دانشجوی دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی هستم.میخواهم انصراف بدم ویک رشته روزانه با کنکور برم.اگر درحین تحصیل در رشته روزانه سال بعد مجدد کنکور بدم و یک رشته بهتر بیارم‌آیا میتونم تغییر رشته بدم‌؟از نظر نظام‌وظیفه مشکلی نداره؟

    1. سلام
      درصورتی که نیاز به انصراف باشد به مشکل می خورید. از دریپلم تا دکتری یکبار مجاز به انصراف و تحصیل مجدد هستید.

  49. سلام وقت بخیر،من درخواست تغییر رشته رو ثبت کردم چقد طول میکشه ک تایید بشه؟و اینکه میتونم تو این مدت درخواست مهمان رو ثبت کنم؟

    1. سلام ببخشید من ورودی بدون کنکور رشته زیست سلولی مولکولی دانشگاه ازاد هستم . میخواستم بپرسم میتونم به علوم آزمایشگاهی تغییر رشته بدم ؟
      سوال بعدم اینه که این ینی چی ؟ دانشجو باید نمره قبولی رشته جدید را در سال ورود به دانشگاه کسب کرده باشد…

  50. سلام وقت بخیر..
    من رشته ادبیات فارسی‌ام و می‌خوام تغییر رشته بدم به مترجمی زبان انگلیسی در صورت تغییر رشته می‌تونم کنکور دی رو هم شرکت کنم؟

    1. سلام وقت بخیر من رشته بهداشت عمومی قبول شدم و میخواستم ببینم که میشه رشتمو عوض کنم به پرستاری ؟ و شرایطش چیه؟ یعنی میخوام تو دانشگاه اینکارو بکنم ‌

  51. سلام خسته نباشین ببخشید من ترم اول رشته امارم و با سوابق تحصیلی ترم بهمن رفتم دانشگاه دولتی و این رشته خیلی سخته و تقریبا نتونستم درسارو پاس کنم و میخوام تغییر رشته بدم به یکی از رشته ها به غیر از علوم پایه مثل رشته های علوم انسانی یا زبان راهی هست بتونم تغییر رشته بدم تو همون دانشگاه خودم کنکورم دادم ولی اصلا نخوندم و فکر نکنم قبول بشم راه دیگه ای هست بتونم تغییر رشته بدم و با اینکه مشروط شدم این ترم بنظرتون تغییر رشته امکان پذیره؟؟ خواهشا جواب بدین

    1. سلام سلامت باشید.
      برای تغییر رشته معدل واحدهای پاس شده اهمیت دارد. شما می توانید از طریق گزینه های بدون کنکور اقدام کنید.

      1. سلام وقتتون بخیر من تو دانشگاه مطهری فقه و حقوق میخونم امکانش هست از این رشته و دانشگاه انتقالی بگیرم به دانشگاه تهران شمال حقوق بخونم؟

  52. من در کنکور زبان شرکت کردم و رشته اموزش زبان یک دانشگاه دولتی قبول شدم ، آیا میتونم تغییر رشته بدم و به رشته ی بدون کنکور دانشگاهم شیمی محض تغییر بدم؟

      1. سلام وقت بخیر
        من ورودی جدید دانشگاه بابلسر مازندران در رشته علوم سیاسی هستم میشه از این رشته تغییر رشته بدم و در همون دانشگاه وارد رشته علوم قرآن و حدیث بشم؟
        میخوام انتقالی هم بگیرم شرایط خاصی برام ایجاد میکنه؟

    1. سلام وقت تون بخیر من در دبیرستان رشته انسانی خواندم زیاد علاقه بهش نداشتم میتونم داخل دانشگاه رشته رو عوض کنم به رشته تجربی برم.

      1. سلام بله می توانید برای رشته های با آزمون با توجه به تاثیر سوابق تحصیلی باید این سوابق ایجاد کنید.

        1. سلام من دانشجو ترم چهار شیمی روزانه هستم که کنکور تیر امسال رو هم شرکت کردم… میخواستم ببینم انتهاب رشته کنم مشکلی در انتخاب واحد دانشگاهم پیش میاد؟… یعنی ی وقت باعث انصرافی نشه

    2. سلام من در دانشگاه غیر انتفاعی روانشناسی میخونم ۲ ترم گذروندم و در کنکور تیر هم شرکت کردم و الان انتخاب رشته کردم میخوام توی همون دانشگاه خودم تغیر رشته بدم حسابداری بخونم
      آیا باید منتظر بمونم تا نتایج نهایی اعلام بشه
      اگر حسابداری همین دانشگاه قبول بشم بلافاصله میتونم حسابداری ثبت نام کنم

    3. سلام وقت بخیر من رشتم رو کامپوتری زدم و میخوام به دانشگاه کره جنوبی برم میتونم رشتمو به کارگردانی عوض کنم؟

  53. سلام خسته نباشید
    من در سال دوازدهم از ریاضی به تجربی تغییر رشته دادم و الان نمره قبولی دوازدهم رو دارم یعنی همون دیپلم ولی نمره زیست دهم رو ندادم نمیشه به جای اون نمره حسابانم رو جایگزین کنن؟ یا باید حتما امتحان زیست دهم رو بدم؟
    ممنون

  54. سلام خسته نباشید ببخشید به عنوان مثال اگر در یک رشته مهندسی با سوابق تحصیلی قبول بشیم امکان داره درصورت بالا بودن معدل به یک رشته پر متقاضی کنکوری مثل برق یا کامپیوتر تغییر رشته داد؟

  55. با سلام. من سال دوم رشته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه دولتی هستم،یکی از دروس ،نمره مردودی گرفتم ،ایا می‌توانم ،تغییررشته به ادبیات انگلیسی بدهم ،وایا می‌توانم برای کنکور سراسری امسال ثبت نام کنم ،ممنونم، … ناصر

    1. سلام وقتتون بخیر
      من حسابداری دانشگاه یزد میخونم و واقعا دارم وقتمو هدر میدم تو این رشته، در واقع ساخته نشدم براش سر همین معدل کلم ۱۲ هست و میخوام تغییر رشته بدم به روانشناسی و همینطور تغییر دانشگاه به اصفهان چون محل سکونتم هست به نظرتون امکان پذیره و اینکه کی باید براش اقدام کنم

      1. سلام وقت بخیر
        درصورتی که کارت پایان خدمت یا معافیت دائم ندارید می توانید از دانشگاه انصراف دهید و از طریق گزینه های بدون کنکور یا با آزمون وارد رشته روانشناسی شوید.

  56. با عرض سلام و خسته نباشید من تمام نمرات این ترمم تا الان پاس شده فقط منابع انسانی نمره ام نیومده اگه اون هم بیاد و پاس شده باشم قبول میکنند برم روانشناسی علوم پزشکی که رتبه اشو فکرکنم نیاوردم؟

  57. با عرض سبام و خسته نباشید من ترم ۴ مدیریت صنعتی هستم میخوام تغییر رشته بدم و روانشناسی بخونم رتبه کنکورم به روانشناسی فکرکنم نخورده امکانش هست با درخواستم موافقت کنند؟

  58. سلام اگه مثلا رشته روانشناسی بدون کنکور در دانشگاه بخوانی و در حالی که در دانشگاه هستی و روانشناسی میخوانی برای کنکور هم بخوانی و یک رشته بهتر بیاری ایا میشه اون رشته بهتر و برم و از دانشگاهی که روانشناسی بدون کنکور میخونم بیام بیرون؟

    1. سلام
      بله اقایان در صورتی که کارت پایان خدمت یا معافیت دائم نداشته باشند یکبار بیشتر مجاز به انصراف و تحصیل مجدد نیستند.

    2. سلام من ترم ۵ رشته ی ادبیات انگلیسی هستم و مهر ماه میخوام رشتمو به معماری تغییر بدم
      امکانش هست دولتی قبول شم و یا ممکنه آزاد تغییر بدم در هر صورت میشم ترم ۶
      خواستم ببینم امکان داره برای سنوات سربازی برام مشکل پیش بیاد؟

      1. سلام
        در صورتی که دانشگاه را تغییر دهید باید مجدد ثبت نام کنید. در صورتی که اولین انصراف شما باشد مشکلی ندارد.

  59. سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم من دانشگاه ازاد رشته حقوق قبول شدم بدون کنکور بعد انصراف دادم اومدم دانشگاه پیام نور بدون کنکور الان اقتصاد قبول شدم میخواستم ببینم میتونم بعد از گذشت یک ترم تغیر رشته بدم

    1. با عرض سلام و خسته نباشید من رشته های مدیریت قبول شدم در کنکور میتونم تغیر رشته بدم برم روانشناسی؟ و موافقت میکنند برام؟

      1. سلام بسته به رتبه قبولی شما در کنکور دارد. در صورتی که بدون کنکور وارد شده باشید و محدودیت سربازی نداشته باشید می توانید از گزیینه ای بدون کنکور استفاده کنید.

      2. سلام من علوم قران و حدیث قزوین قبول شدم ولی رشتم رو میخوام تغییر بدم میشه تغییر رشته داد

    1. سلام وقتتون بخیر.اگر من در دانشگاه زبان و ادبیات انگلیسی بخونم(روزانه)اما همون ترم های اول بخوام تغییر رشته بدم به علوم ورزشی شبانه(درهمون دانشگاه)امکانش وجودداره؟

  60. سلام خسته نباشید . ببخشید من میخوام تغییر رشته و انتقالی بگیرم به فلان شهر و به فلان دانشگاه که از لحاظ علمی از دانشگاهی که در حال حاضر دارم میخونم بسیار پایین تره
    من میخوام به رشته مهندسی کامپیوتر تغییر رشته بدم و تنها دانشگاهیی که قبول میشدم دانشگاه سیستان بلوچستان بوده و دانشگاهیم که من میخوام برم سطح علمیش از اینم پایین تره دانشگاه شهرضا هستش که قبول نشدم در سال کنکور. امکان داره با انتقال و تغییر رشتم موافقت شه

  61. سلام من لیسانس حسابداری گرفتم اگه بخوام رشته ی دیگ مثل روانشناسی بخونم میتونم یانه

    1. خودتان میدونید ولی اگر من جای شما بودم بجای اینکه وقت بگذارم چهار سال برای ی لیسانس دیگه کارشناسی ارشد همون حسابداری را میخوندم
      چون اولا کارشناسی ارشد موقعیت بهتری دارد
      دوماً اگر شما علاقه به حسابداری ندارید بایستی همون اول تغییر رشته می‌دادید روانشناسی چون روانشناسی هم برای کار با مریض اعصاب و روان در ارتباط هستید
      سوما مقطع لیسانس هم دیگر کاربردی ندارد الان فقط فوق لیسانس و دکترا

      1. برای لیسانس دیگه که میخوادبگیره نیازنیست۴سال وقت بذاره واحدهای پاس شده تطابق میخوره باقی مونده ها رو بایدپاس کنه.واینکه بعضی وقت هادیگه مغزآدم کشش نداره تورشته ی خودش ارشدبگیره.هرچقدرهم تلاش کنیم فایده نداره چون یاعلاقه ازبین رفته یا تازه متوجه شدیم رشته بدردمون نمیخورده.متاسفانه

  62. سلام وقت بخیر
    برای تغییر رشته شرایط خدمت سربازی به چه صورت در نظر گرفته می شود؟

    1. سلام باید بر اساس واحد های پاس شده زمان کافی در سنوات 10 ترم برای گذراندن دروس داشته باشید.

      1. سلام من دانشجوی ترم دوم شبانه دانشگاه کاشان رشته مهندسی شیمی هستم در تکمیل ظرفیت علوم کامپیوتر دانشگاه اشرفی پذیرفته شدم در صورتی که بخواهم همان رشته شیمی بمانم بایستی چکار کنم در ضمن قبل از اعلام نتایج انصراف خودم را در تکمل ظرفیت داده بودم ولی اعمال نشده

        1. سلام
          نیاز به اقدام کاری نیست. در صورتی که ثبت نام خضوری دانشگاه انجام دهید مشمول قوانین خواهید شد در غیر این صورت نیاز به اقدامی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن