کنکور

انتخاب رشته ریاضی

بعد از شرکت در کنکور سراسری، انتخاب رشته ریاضی مهم‌ترین دغدغه داوطلبان است که انتخاب رشته اصولی و مناسب می‌تواند منجر به ثمر رسیدن تلاش‌های چندساله داوطلبان و تحصیل در رشته موردعلاقه شود. برای داشتن انتخاب رشته‌ای ایدئال داوطلبان کنکور ریاضی باید شناخت کافی در مورد رتبه کسب‌شده، سهمیه داوطلب، رشته‌های بومی، رشته‌های استانی، حدود رتبه قبولی سال‌های قبل، نمره زیرگروه، شرایط پذیرش دانشگاه‌های مختلف داشته باشند. همچنین اطلاع از حدود رتبه قبولی سال‌های قبل با توجه به رتبه کسب‌شده داوطلب برای داشتن انتخاب رشته کنکور ریاضی ضروری است. در این مقاله اطلاعات لازم برای انتخاب رشته ریاضی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و عزیزان در صورت داشتن هرگونه سؤال می‌توانند در قسمت نظرات و پیشنهاد از نظرات گروه مشاور برتر استفاده کنند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

اطلاعات مهم کارنامه کنکور ریاضی 1400

برای داشتن انتخاب رشته اصولی شناخت کافی در مورد اطلاعات کارنامه کنکور سراسری امری ضروری است. در اولین جدول کارنامه کنکور سراسری اطلاعاتی در مورد سهمیه داوطلب، استان بومی و قطب بومی درج‌شده که در پذیرش بومی گزینی تأثیر مستقیم دارد. بومی پذیری درواقع برای جلوگیری از تردد درون کشوری و بهره‌مندی داوطلبان بومی از رشته‌های دانشگاه‌های نزدیک به محل زندگی لحاظ شده است. در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد نحوه گزینش بومی و رشته‌های بومی ارائه می‌شود.

مهم‌ترین اطلاعات انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی در جدول وضعیت نمره و رتبه کل داوطلب در هر زیرگروه درج‌شده است. با توجه به اینکه هر رشته در زیرگروه مشخصی قرار دارد نمره و رتبه همان زیرگروه برای قبولی داوطلب لحاظ می‌شود. به‌عنوان‌مثال اکثر رشته‌های فنی مهندسی پرطرفدار رشته ریاضی،‌ مانند مهندسی مکانیک و مهندسی برق در زیرگروه یک قرار دارند و رشته‌هایی مثل مهندسی شیمی و مهندسی نفت در زیرگروه دو قرار دارند و داوطلب باید نمره و رتبه این زیرگروه را برای انتخاب رشته لحاظ کنند.

رتبه موردنیاز برای رشته موردعلاقه کنکور ریاضی 1400

با توجه به سهمیه داوطلب که می‌توانند شامل سهمیه منطقه یک، دو، سه و ایثارگری باشد رتبه قبولی رشته در هر دانشگاه متفاوت است. لذا داوطلبان رشته ریاضی باید از وضعیت رتبه قبولی سال‌های قبل رشته‌های موردعلاقه در سهمیه موردنظر اطلاع داشته باشند. البته حدود رتبه‌ها با توجه به عواملی مثل تغییر ظرفیت رشته‌ها، گرایش داوطلب به رشته‌ای خاص و … برای هرسال تغییراتی داشته باشد. برای به حداقل رساندن این موارد چیدمان رشته‌ها مثل انتخاب‌های رؤیایی، خوش‌بینانه و … می‌تواند مؤثر باشد. داوطلبان گرامی برای کسب اطلاع از رتبه‌های قبولی رشته‌های مختلف دانشگاهی در هر سهمیه سال 97 می‌توانند از لینک زیر استفاده کنند.


حتما بخوانید: رتبه‌های قبولی رشته‌ها و دانشگاه‌ها برای سهمیه مناطق رشته ریاضی


درصدهای لازم برای رتبه و رشته موردعلاقه کنکور ریاضی 1400

داوطلبان زیرگروه ریاضی در زمان مطالعه قبل از انتخاب رشته و یا برای ارزیابی نتایج کنکور آزمایشی و رسیدن به رتبه مطلوب رشته موردعلاقه نیاز به اطلاع از حدود درصدهای لازم در سهمیه خود برای رسیدن به رتبه موردنظر دارند. برای هر یک از رشته‌های زیرگروه ریاضی با توجه به ضریب دروس درصدهای هر درس تأثیر متفاوتی در نمره آن زیرگروه دارد. به‌عنوان‌مثال درس شیمی در زیرگروه یک که اکثر رشته‌های پرطرفداری کنکور ریاضی در آن قرار دارد دارای ضریب 6 است؛ اما در زیرگروه 2 که رشته مهندسی شیمی یا مهندسی نفت در آن قرار دارد دارای ضریب 9 است.

تأثیر سهمیه منطقه و بومی پذیری در انتخاب رشته ریاضی 1400

هر کد رشته محل دانشگاهی در آزمون سراسری ریاضی دارای ظرفیت مشخص است. توزیع ظرفیت در آزمون رشته ریاضی متأثر از سهمیه‌ها و گزینش بومی است. درواقع سه عامل در پذیرش داوطلبان برای انتخاب رشته ریاضی تعیین کنند است:

  • نمره کل کسب‌شده در هر زیرگروه
  • استان بومی داوطلب
  • سهمیه منطقه داوطلب

نوع پذیرش رشته نیز در احتمال قبولی داوطلب تأثیر مستقیم دارد؛ یعنی در انتخاب رشته کنکور سراسری هر رشته دارای پذیرش ناحیه‌ای، استانی، قطبی و یا کشوری است.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

برای هر کد رشته محل 4 نوع پذیرش وجود دارد

  • پذیرش استانی: رشته‌هایی که در اکثر استان‌ها گسترش داشته یا نیاز به متخصصان بومی دارد.
  • پذیرش ناحیه‌ای: رشته‌هایی که در اکثر استان‌ها وجود نداشته ولی در چند استان مجاور موجود است.
  • پذیرش قطبی: رشته‌هایی که در اکثر نواحی وجود نداشته و در چند ناحیه مجاور موجود است.
  • پذیرش کشوری: رشته‌هایی که در اکثر قطب‌ها وجود نداشته و در تعداد محدودی دانشگاه در کشور ارائه می‌شود.

در رشته‌های کشوری توزیع پذیرش رشته به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان هر یک از سهمیه‌های منطقه یک، دو، سه و ایثارگری تعیین می‌شود. ظرفیت پذیرش بومی برای رشته‌های دارای ظرفیت بومی که شامل پذیرش قطبی، ناحیه‌ای و استانی است به نسبت شرکت‌کنندگان سهمیه منطقه یک، دو، سه و ایثارگری آن منطقه مشخص می‌شود. البته برای رشته‌های روزانه 20 درصد پذیرش به‌صورت سهمیه آزاد است که این ظرفیت برای رشته‌های پرطرفدار 40 درصد است.

نمونه پذیرش برخی از رشته‌ها

  • رشته آموزش ابتدایی و آموزش ریاضی به‌صورت استانی پذیرش دارد.
  • پذیرش رشته مهندسی کامپیوتر و حسابداری به‌صورت ناحیه‌ای است.
  • پذیرش رشته‌های مهندسی صنایع و مهندسی مواد و متالورژی به‌صورت قطبی است.
  • رشته مهندسی شیمی و مهندسی معدن به‌صورت کشوری است.

پذیرش در دوره‌های تحصیلی روزانه، شبانه، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس متفاوت است. البته سهمیه مناطق یا بومی گزینی صرفاً در دوره روزانه تأثیر بیشترین تأثیر را دارد. در دوره نوبت دوم یا شبانه پذیرش به‌صورت استانی است. در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور به‌صورت ناحیه‌ای و در دوره‌های پردیس خودگردان، مجازی و ظرفیت مازاد پذیرش به‌صورت کشوری بوده و بومی گزینی انجام نمی‌شود. برای اطلاع از نحوه پذیرش، شرایط تحصیل و شهریه دانشگاه های مختلف و همچنین نکات کلیدی انتخاب رشته کنکور لینک زیر را کلیک کنید:


بیشتر بدانید: نکات کلیدی انتخاب رشته کنکور سراسری


رشته‌های پرطرفدار

یکی از عواملی که داوطلبان برای انتخاب رشته کنکور ریاضی باید مدنظر قرار دهند زمینه کاری رشته‌ها و شرایط درسی و داشتن خصوصیات لازم برای تحصیل در رشته منتخب است. به‌عنوان‌مثال شاید فردی بر اساس عوامل محیطی به سمت رشته‌ای رغبت داشته باشد اما شرایط کاری و درسی آن رشته با علایق و خصوصیات فرد همخوانی نداشته باشد. لذا توصیه می‌شود داوطلبان برای رشته‌های انتخابی شرایط درسی و آینده کاری را مدنظر قرار دهند. در لینک  رشته‌های پرطرفدار فنی مهندسی اطلاعات جامعی در مورد شرایط کاری و زمینه درسی این رشته ها ارائه‌شده است که می‌توانند شناخت مناسبی برای داوطلب ایجاد کند.

استان بومی داوطلب بر اساس محل تحصیل سه سال آخر دوره متوسطه مشخص می‌شود. همان‌طور که ذکر شد بومی پذیری شامل پذیرش استانی، ناحیه‌ای و قطبی است که بر اساس پذیرش سال‌های قبل استان‌های کشور به 9 ناحیه و 5 قطب تقسیم‌بندی شده است.

برای اطلاع از نکات لازم برای انتخاب رشته کنکور کلیک کنید

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

چیدمان انتخاب رشته کنکور ریاضی

بعد از کسب اطلاعات لازم در مورد نوع پذیرش رشته‌ها، حدود قبولی هر رشته و درصدهای لازم برای کسب رتبه موردنظر نوبت به آخرین مرحله یعنی چیدمان رشته‌ها می رشد. چیدمان رشته‌ها بر اساس رتبه قبولی داوطلبان سال‌های قبل در رشته‌ها و دانشگاه‌های منتخب صورت می‌گیرد. البته ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در هرسال ممکن است تغییراتی داشته باشد و یا حتی داوطلبان با توجه به زمینه کاری یا عوامل محیطی به رشته خاص به نسبت سال‌های قبل تمایل بیشتری داشته باشند. برای به حداقل رساندن تأثیر موارد ذکرشده نوع چیدمان رشته‌ها می‌تواند مؤثر باشد. داوطلبان پس از اطلاع از حدود رشته‌ها و دانشگاه‌های متناسب با رتبه کسب‌شده، بهتر است داوطلبان 4 نوع انتخاب در نظر داشته باشند:

  • انتخاب رؤیایی
  • انتخاب خوش‌بینانه
  • انتخاب منطقی
  • انتخاب بدبینانه

انتخاب رؤیایی کد رشته محل‌هایی هستند که اختلاف خیلی زیادی با رتبه داوطلب دارند و توصیه می‌شود تعداد محدودی بین 5 تا 10 درصد از کد رشته محل‌ها این نوع انتخاب را شامل شود. کد رشته‌ محل‌های خوش‌بینانه با رتبه کسب‌شده داوطلب در کنکور ریاضی اختلاف زیادی ندارد و پیشنهاد می‌شود حدود 30 درصد انتخاب‌ها از این نوع باشد. انتخاب‌های منطقی که شانس قبولی داوطلب در آن‌ها بالا است باید در چیدمان با دقت خاصی انجام شود. انتخاب‌های منطقی باید حدود 50 درصد کد رشته محل‌ها را شامل شود. نهایتاً انتخاب‌های بدبینانه باید حدود 10 تا 15 درصد انتخاب‌های پایانی را شامل شود. استفاده از تجربیات مشاوران باتجربه در انتخاب رشته کنکور ریاضی می‌تواند در شناخت لازم نسبت به کد رشته محل‌ها و به حداقل رساندن اشتباهات و خطاهای احتمالی مؤثر باشد. لذا توصیه می‌شود از حتماً از نظرات مشاورین تحصیلی برای داشتن انتخاب رشته اصولی بهره‌مند شوید.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن