کنکور

پزشکی بدون کنکور

بدون شک می‌توان گفت ورود به رشته پزشکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و آرزوهای دانش آموزان رشته تجربی است. اکثر دانش آموزان رشته تجربی حداقل دو سال قبل از کنکور، خود را برای آزمون سراسری آماده می‌کنند و با برنامه‌های فشرده درسی خود را برای رسیدن به تحصیل در رشته پزشکی آماده می‌کنند. داوطلبان باید توجه داشته باشند که امکان تحصیل در اکثر رشته‌های دانشگاهی بدون کنکور وجود دارد و افراد می‌توانند بدون آزمون در رشته موردعلاقه خود شرکت کنند. بدون شک سؤالات زیر دغدغه ذهنی خیلی از داوطلبان ورود به دانشگاه و متقاضی تحصیل در رشته پزشکی است:

  • آیا امکان تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور سراسری مکان‌پذیر است؟
  • شرایط تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور به چه صورت است؟
  • شهریه تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور چقدر است؟
  • در چه دانشگاه‌هایی امکان پذیرش بدون کنکور وجود دارد؟
  • آیا در دانشگاه‌های دولتی امکان تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور امکان‌پذیر است؟
  • آیا مدرک تحصیل رشته‌های پزشکی بدون کنکور معتبر است؟
  • ظرفیت پذیرش رشته‌ها بدون کنکور چقدر است؟

در این مطلب به بررسی شرایط تحصیل پزشکی بدون کنکور می‌پردازیم و عزیزان در صورت هرگونه سؤال می‌توانند با تماس با گروه مشاور برتر از جزئیات و آخرین اخبار مربوط به پزشکی بدون کنکور مطلع شوند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای پاسخ سوالات خود در مورد پزشکی بدون کنکور با ما تماس بگیرید

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

آیا تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور امکان‌پذیر است؟

در حال حاضر اصلی‌ترین راه ورود به حرفه پزشکی در ایران شرکت در کنکور سراسری است و داوطلبان باید از طریق آزمون سراسری و کسب رتبه مناسب وارد رشته پزشکی یا رشته دلخواه خود شوند؛ اما گزینه‌های بدون کنکور برای ورود به حرفه پزشکی و پیراپزشکی در ایران نیز وجود دارد. خرید صندلی پزشکی، تحصیل در خارج از کشور، انتقالی از دانشگاه‌های خارج به داخل، تحصیل در رشته‌های مرتبط در مقطع کارشناسی و ورود به رشته‌های مرتبط با پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد، لیسانس به پزشکی و … ازجمله گزینه‌هایی است که شاید کم‌وبیش به گوش خیلی از متقاضیان پزشکی بدون کنکور خورده باشد. در ادامه این مطلب گزینه‌ها و جزئیات هرکدام از روش‌های تحصیل پزشکی بدون کنکور توضیح داده می‌شود.

ورود به حرفه‌ای پزشکی در ایران بدون کنکور نیز امکان‌پذیر است.

شهریه پزشکی بدون کنکور چقدر است؟

یکی از دغدغه‌های اصلی متقاضیان ورود به پزشکی بدون کنکور میزان هزینه پذیرش است. شهریه پزشکی بدون کنکور بسته به گزینه‌ای که فرد انتخاب می‌کند متغیر است. اگر داوطلب موفق به پذیرش در دانشگاه‌های دولتی شود مثل دانشگاه تهران عملاً هیچ شهریه‌ای پرداخت نمی‌کند و در دوره روزانه مشغول به تحصیل می‌شود؛ اما اگر فرد با توجه به قوانین موجود موفق به پذیرش در دانشگاه‌های بین‌الملل شود باید شهریه ترمی این دانشگاه‌ها را پرداخت کنند که جزئیات مبالغ پرداختی در ادامه ذکر می‌شود. همچنین اگر داوطلب پزشکی بدون کنکور تحصیل در خارج از کشور را برای ورود به حرفه پزشکی انتخاب کند باید بسته به کشور انتخابی هزینه‌های مربوطه را در نظر داشته باشد.

تحصیل رشته پزشکی بدون کنکور در ایران برای دانشجویان انتقالی از خارج به داخل از طریق واحدهای بین‌الملل تیپ 2 و تیپ 3 وزارت بهداشت امکان‌پذیر است؛ و دانشجویان انتقالی موظف به پرداخت شهریه دانشگاه‌ها می‌باشند. به‌طور میانگین شهریه رشته پزشکی در دانشگاه‌های خودگردان سالانه 30 میلیون تومان، رشته دندانپزشکی 34 میلیون تومان، رشته داروسازی 30 میلیون تومان، فیزیوتراپی 14 میلیون تومان، پرستاری 15 میلیون تومان و … است. اگر داوطلب تحصیل پزشکی بدون کنکور خارج از کشور علاوه بر هزینه‌های ذکرشده در بالا باید هزینه‌های تحصیل وزندگی در کشور هدف را نیز مدنظر داشته باشد که بسته به نوع دانشگاه، شهر محل تحصیل و سبک زندگی متفاوت است. به‌صورت کلی هزینه زندگی و تحصیل در خارج از بازه سالانه 50 میلیون شروع می‌شود. برای اطلاع از هزینه و شهریه و نقل و انتقالات رشته‌های پزشکی بدون کنکور با مشاورین ما در تماس باشید.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای پاسخ سوالات خود در مورد پزشکی بدون آزمون با ما تماس بگیرید

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

پزشکی بدون کنکور از طریق لیسانس به پزشکی

یکی از گزینه‌های پزشکی بدون آزمون از طریق لیسانس به پزشکی است. برای این گزینه افراد باید شرایط مربوطه را داشته باشند. مواردی مانند معدل دوره دبیرستان، معدل دوره دانشگاه، شرایط سنی، مهارت زبان، پشت سر گذاشتن مراحل پذیرش و … باید برای متقاضیان ورود به رشته پزشکی بدون کنکور سراسری مدنظر قرار گیرد.

پزشکی بدون آزمون از طریق تحصیل در خارج از کشور

تحصیل در دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت در خارج از کشور یکی از گزینه‌های مطمئن ورود به حرفه پزشکی از مسیر بدون آزمون سراسری است. البته باید در نظر داشت که در اکثر کشورهای دنیا متقاضیان ورود به حرفه پزشکی باید از پس ‌آزمون‌های مربوطه برای ورود به این حرفه برآیند. به‌عنوان‌مثال برای کشور ترکیه آزمون YOS یا SAT، کشور ایتالیا آزمون IMAT، کشور انگلستان آزمون BMAT، سوئد SAT، کانادا و آمریکا آزمون MCAT برای ورود به حرفه پزشکی برگزار می‌شود؛ اما کشورهایی مانند روسیه، چین، آلمان، تایلند، قبرس یا برخی از دانشگاه‌های خصوصی برای ورود به دوره تحصیلی پزشکی آزمون ورودی نداشته و افراد از طریق دوره کالج یا وضعیت تحصیلی و ریزنمرات دوره دبیرستان می‌توانند وارد دانشگاه شوند. برای کسب اطلاع از شرایط تحصیل پزشکی در خارج در لینک زیر اطلاعات مفیدی قرار داده‌شده است.


حتماً بخوانید: بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور


شرایط دانشگاه‌های پذیرش بدون آزمون پزشکی داخل کشور

انتقالی از دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت به دانشگاه‌های داخل کشور یکی از پر متقاضی‌ترین گزینه‌ها برای داوطلبان پزشکی بدون آزمون سراسری است. برای استفاده از این گزینه افراد با تحصیل در دانشگاه موردنظر و پاس کردن تعداد واحد درسی مشخص می‌توانند به واحدهای دانشگاهی که در ادامه همین مطلب ذکر می‌شود انتقالی بگیرند. از سال میلادی 2008 و 2009 انتقالی به واحدهای دانشگاهی داخل ممنوع شده و تنها انتقالی و تحصیل در واحدهای بین‌الملل داخل کشور امکان‌پذیر شده است. البته شرایط نقل و انتقالات سالانه تغییراتی نیز داشته که جزئیات آن در ادامه به‌صورت کامل بیان می‌شود.

لیست دانشگاه‌های دارای پذیرش بدون آزمون داخل کشور

متقاضیان پزشکی بدون آزمون اگر گزینه دانشگاه‌های خارج از کشور برای گرفتن مدرک تحصیلی یا نقل و انتقالات انتخاب کنند باید در دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند. اگر این افراد شرایط انتقالی به واحدهای داخل کشور را داشته باشند باید دانشگاه‌های تیپ 2 و تیپ 3 را انتخاب کنند که لیست این دانشگاه‌ها در ادامه آورده شده است:

  • دانشگاه‌های تيپ II: اردبيل، اروميه، بابل، بندرعباس، بيرجند، رفسنجان، زاهدان، زنجان، سمنان، قزوين، كاشان، كرمانشاه، گلستان، گيلان، مازندران، همدان، يزد و شاهد
  • دانشگاه‌های تيپ III: ايلام، بجنورد، بوشهر، توان‌بخشی، جهرم، زابل، سبزوار، شاهرود، شهركرد، فسا، قم، كردستان و ياسوج

شرایط انتقالی از دانشگاه‌های خارج به داخل کشور

همان‌طور که ذکر شد داوطلبان متقاضی انتقالی از دانشگاه‌های خارج به داخل کشور با داشتن شرایط لازم می‌توانند بدون آزمون به تحصیل در رشته پزشکی در داخل کشور بپردازند. انتقالی به واحدهای دانشگاهی داخل کشور برای افرادی امکان‌پذیر است که خروج غیرقانونی از کشور نداشته باشند و ازنظر نظام‌وظیفه نیز نباید منع قانونی برای ادامه تحصیل داشته باشند. همچنین افراد متقاضی باید داری دیپلم و پیش‌دانشگاهی مورد تائید باشند. سایر شرایط انتقالی به داخل کشور شامل موارد زیر است:

  • معدل دیپلم بالای 16 در رشته تجربی و ریاضی فیزیک
  • هیچ‌کدام از نمرات دوره دیپلم نباید کمتر از 14 باشد
  • گذراندن حداقل 72 واحد درسی در نظام واحدی و یا تحصیل 2 سال در دانشگاه‌های خارج از کشور
  • داشتن معدل حداقل 15 از 20 در دو سال تحصیل در خارج
  • برای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها گذراندن حداقل 36 واحد درسی
  • قبولی و شرکت در امتحان جامع علوم پایه دانشگاه مقصد

متقاضیان پزشکی بدون آزمون باید در نظر داشته باشند از سال 96 به بعد امکان انتقالی به واحدهای داخل کشور از طرف وزارت بهداشت وجود ندارد و برای سال 99 هنوز خبر قطعی بابت نقل و انتقالات منتشرنشده است.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای پاسخ سوالات خود در مورد پزشکی بدون آزمون با ما تماس بگیرید

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن