کنکور

مهندسی منابع کنکور

بدون شک همه افرادی که برای کنکور سراسری خود را آماده می کنند مهندسی منابع کنکور را باید مد نظر قرار دهند. بگذارید بحث را با سؤالی آغاز کنیم که احتمالاً همه‌ی شما عزیزان پاسخ آن را میدانید.

انتخاب منبع آموزش و تست‌زنی مناسب در کنکور چه اهمیتی دارد؟

اهمیت داشتن ابزار مناسب در هر کاری بر کسی پوشیده نیست. فرض کنید می‌خواهید درختی را قطع کنید. برای انجام این کار یک چاقوی میوه‌خوری و یک اره در اختیار شما قرار می‌دهند و مجبور به انتخاب یکی از این ابزارها هستید.

کدام را انتخاب می‌کنید؟

مسلماً استفاده از چاقوی میوه‌خوری انتخاب شما نخواهد بود؛ زیرا به‌هیچ‌عنوان ابزار مناسبی برای رسیدن به این هدف نیست؛ و حتی اگر بتوانید با چاقوی میوه‌خوری تنه‌ی درخت را ببرید باعث اتلاف وقت و انرژی زیادی از شما می‌شود.

بحث کنکور نیز مجزا از مسائل دیگر نیست و اگر منبع مناسب را در اختیار نداشته باشید پس از مدتی مطالعه متوجه خواهید شد وقت و انرژی زیادی را بیهوده هدر داده‌اید و چه خوب است از ابتدا منبع آموزشی مناسب سطح خود را استفاده کنید تا مانع هدر رفت وقت و انرژی شود.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد مهندسی منابع کنکور با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

آیا بهترین منابع، منابعی است که رتبه‌ی یک کنکور استفاده کرده؟

بسیاری از داوطلبین به‌اشتباه گمان می‌کنند که منابعی که رتبه‌ی یک کنکور استفاده کرده است بهترین منبع برای آن‌ها و هر دانش‌آموز دیگری است.

این طرز فکر بسیار غلط است.

به‌عنوان‌مثال بیش از صد نوع داروی مسکن داریم و همه‌ی این داروها در جای خود مفید هستند. نکته‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد این است که هرکدام از این داروها برای بیماری خاصی استفاده می‌شود.

هنگامی‌که به پزشک مراجعه می‌کنید با توجه به شرایط شما و نوع بیماری‌ که به آن دچار شده‌اید یک نوع داروی خاص را برای شما تجویز می‌کند. منابع کنکور هم به همین صورت می‌باشند و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هر داوطلبی با توجه به شرایط شخصی خودش و نقاط ضعف و قوت خود در دروس مختلف نیاز به منبع خاصی دارد که متفاوت از سایر داوطلبین میباشد.

خب، برویم سر اصل مطلب

ما برای دو موضوع در کنکور نیاز به منابع داریم:

  1. آموزش
  2. تست‌زنی

منابع کنکوری برای آموزش شامل سه دسته می‌باشند:

  1. جزوه‌ی معلم
  2. درس‌نامه‌ی کتاب‌های کمک‌آموزشی
  3. دی‌وی‌دی‌های آموزشی

منبع تست‌زنی نیز تست کتاب‌های کمک‌آموزشی رایج در بازار میباشد.

نکته‌ی طلایی: برای هر مبحث از هر درس فقط و فقط باید از یک منبع آموزشی یا تست‌زنی استفاده کنیم که آن را << اصل تک منبعی >> میگویند.

نرم افزار تخمین رتبه و انتخاب رشته کنکور سراسری

دقت کنید استفاده از چند منبع آموزشی برای یک درس ایرادی ندارد اما برای هر مبحث آن درس تنها حق استفاده از یک منبع آموزشی رادارید.

به‌عنوان‌مثال در درس شیمی ممکن است برای مبحث استوکیومتری از درس‌نامه‌ی کتاب مبتکران به‌عنوان منبع آموزشی استفاده شود ولی برای مبحث گازها جزوه‌ی معلم، منبع آموزشی مناسبی باشد.

و این به معنای چند منبعی بودن نیست زیرا به‌هیچ‌عنوان برای آموزش یک مبحث مشخص از دو منبع استفاده نخواهیم کرد.

به‌عنوان‌مثال به‌هیچ‌عنوان برای یادگیری مبحث ژنتیک زیست‌شناسی هم‌زمان از دو کتاب خیلی سبز و نشر الگو استفاده نکنید. انجام این کار اشتباه بزرگی از سوی داوطلب است.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد مهندسی منابع کنکور با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

آیا امکان استفاده از دو یا چند منبع برای آموزش یا تست‌زنی وجود دارد؟

یکی از اصول اصلی حرفه‌ای خواندن در کنکور سراسری تک منبعی بودن است اما گاهی اوقات در شرایط خاص مجبور به استفاده از دو یا چند منبع خواهیم شد.

تنها زمانی برای آموزش سراغ منبع آموزشی دیگری می‌رویم که پس از مطالعه‌ی تمام و کمال منبع آموزشی اول همچنان در تست‌زنی دچار مشکل باشیم؛ و تنها در صورتی سراغ منبع تستی ثانویه می‌رویم که تست‌های منبع تست‌زنی اول برای ما ساده باشند و نیاز به چالش جدیدی داشته باشیم.


حتماً بخوانید: همه چیز درباره پزشکی بدون کنکور


مهندسی منابع یعنی چی؟ مهندسی منابع اصولی هستند که طبق آن می‌توانید بهترین منبع را برای آموزش و تست‌زنی برای هر مبحث خاص انتخاب کنید.

این اصول به تفکیک در مطالب بعدی به‌طور کامل توضیح داده می‌شوند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد مهندسی منابع کنکور با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن