مهاجرت و تحصیل در خارج

مهاجرت کاری و سرمایه‌گذاری به آلمان

بدون شک می‌توان گفت آلمان بعد از آمریکا و ژاپن سومین قدرت بزرگ صنعتی دنیاست. از ابتدای دهه 80 صنایع تکنولوژی آلمان رشد کلانی را شاهد بوده‌اند. همچنین کشور آلمان در صنایع مکانیکی، مواد شیمیایی، پوشاک، الکترونیک و وسایل نقلیه پیشرفت فراوانی دارد. سطح نوآوری بالا در صنایع و فساد کم زمینه شرایط بسیار مساعدی را برای مهاجرت کاری به آلمان به نسبت سایر کشورهای اروپایی فراهم کرده است. قدرت اقتصادی آلمان باعث شده که بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مالی بزرگ اروپا توسط آلمان اتخاذشده و شرایط سایر کشورهای اروپایی وابستگی زیادی به آلمان دارد.

با توجه به شرایط ذکرشده و پتانسیل بالای آلمان برای سرمایه‌گذاری و کار این کشور همواره موردتوجه مهاجرین و سرمایه‌گذاران خارجی بوده است. درواقع می‌توان گفت آلمان بعد از آمریکا دومین کشور مهاجرپذیر دنیاست. کشور آلمان به‌عنوان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان و ثروتمندترین کشور اروپایی بدون شک اولین انتخاب برای مهاجرین به قاره اروپا محسوب می‌شود. لذا در این مقاله روش‌های مهاجرت کاری و سرمایه‌گذاری در آلمان و شرایط دریافت کارت آبی آلمان یا ویزای نیروی متخصص نیز شرح داده می‌شود و عزیزان در صورت هرگونه سؤال یا ابهام می‌توان در بخش پیشنهاد‌ها، نظرات و سؤالات خود را مطرح کنند تا توسط گروه مشاور برتر پاسخ‌گویی شود.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

مهاجرت کاری به آلمان

کشور آلمان دارای پایین‌ترین نرخ بیکاری در اروپا است و با توجه به‌اضافه شدن مهاجرین به نیروی کار آلمان هنوز هم امکان جذب نیروی کار بیشتر در آلمان فراهم است. همچنین کارفرمایان آلمانی بهترین مزایا، امنیت شغلی و بیشترین پرداخت حقوق رادارند و ساعت کاری را کاهش داده و روزهای تعطیل در سال نیز 40 روز است. در حال حاضر قوانین این کشور به سمت سرعت بخشیدن به روند گرفتن مهاجرین متخصص پیش می‌رود.

بر اساس قوانین تصویب‌شده در سال 2019 روند مهاجرت کاری و نیروی متخصص خارج از اتحادیه اروپا به کشور آلمان راحت شده است. بر اساس این قوانین جستجوی کار و اخذ ویزای کاری برای افراد متخصص با داشتن مدارک آموزشی در حرفه خود آسان‌تر شده است. درواقع شرکت‌های آلمانی مجازند که شهروندان غیر اتحادیه اروپا را با داشتن مدارک آموزشی معتبر استخدام کنند. البته این قوانین در سال‌های قبل نیز برای مهاجرین کاری به آلمان وجود داشت اما بر اساس قوانین جدید روند گرفتن ویزا و جستجو کار ساده‌تر شده است.

مشاغل زیر برای مهاجرت کاری به آلمان شانس بالاتری دارند زیرا جز مشاغل موردنیاز آلمان هستند:

  • مکاترونیک، اتوماسیون،ساختمان‌های هوشمند
  • ماشین الکتریکی،مهندسی برق، برق صنعتی و الکترونیک
  • توسعه نرم‌افزار،برنامه‌نویسی، IT
  • رانندگان و مهندسان حمل‌ونقل ریلی
  • حرفه بهداشت، پرستاری در همه شاخه‌ها،نگهداری افراد مسن، ارتوپدی، بهداشت و کودکان، روان‌پزشکی
  • حسابداری و بازرگانی
  • ساخت‌وساز ساختمان،بتن، مصالح ساختمانی، لوله‌کشی، سنگ‌تراشی، عایق صنعتی، گرمایش، سرمایش، پنجره و نمای شیشه‌ای، متخصص سقف، دیوار و فنّاوری آب‌بندی

روش‌های گرفتن ویزای کار آلمان

متقاضیان برای گرفتن ویزای کار در آلمان می‌توانند از دو روش پیشنهاد کار و ویزای جستجو کار استفاده کنند.

ویزای پیشنهاد کار

با داشتن پیشنهاد کار یا job offer می‌توان اقدام به گرفتن ویزای کار آلمان کرد. برای دریافت ویزای پیشنهاد کار آلمان متقاضی باید از کارفرما در آلمان دعوت‌نامه برای استخدام داشته باشد. متقاضیان برای دریافت این نوع ویزا باید در نظر داشته باشند که باید دارای مهارت و شرایط کاری خاص باشند زیرا در کشور آلمان کارفرما در صورتی می‌تواند دعوت‌نامه یا job offer ارسال کند که شخص واجد شرایطی در آلمان و اتحادیه اروپا برای آن شخص موجود نباشد.

برای اثبات این مورد کارفرما باید سه ماه در کشور آلمان برای شغل موردنظر آگهی استخدام صادر کند. اگر کسی در آلمان واجد شرایط نبود سپس در اتحادیه اروپا به مدت سه ماه دیگر آگهی کند. نهایتاً بعد از شش ماه اگر فرد مناسبی در اتحادیه اروپا پیدا نشد، امکان ارسال دعوت‌نامه به خارج از اتحادیه اروپا وجود دارد. درواقع می‌توان گفت افراد برای گرفتن این عنوان شغلی شانس نسبتاً کمی دارند مگر اینکه دارای مهارت ویژه‌ای باشند.


حتما بخوانید: همه راه های مهاجرت به آلمان


ویزای جستجوی کاری

ویزای جستجو کار یا job seeker نیز روش دیگری است که متقاضیان مهاجرت به آلمان می‌توانند از آن برای گرفتن ویزای کاری آلمان استفاده کنند. افراد با توجه به اعلام نیاز کشور آلمان برای نیروی متخصص، در صورت داشتن و اثبات مهارت می‌توانند برای دریافت این ویزا اقدام کنند. ویزای جستجوی کار دارای اعتبار 6 ماهه است و دارنده این ویزا می‌تواند به مدت 6 ماه در کشور آلمان به جستجوی کار بپردازد. برای دریافت ویزای جستجوی کار آلمان داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس معتبر در کشور آلمان الزامی است و افراد با داشتن مهارت زبانی نه لزوماً مدرک زبان آلمانی یا در شرایطی حتی مهارت زبان انگلیسی برای دریافت ویزا اقدام کنند.

برای دریافت ویزای جستجوی کار افراد باید مدارک زیر را به همراه داشته باشند:

  • فرم درخواست اقامت بلندمدت
  • عکس گذرنامه‌ای
  • مدرک تحصیلی ایران
  • تأییدیه اعتبار مدرک تحصیلی در آلمان
  • مدرک محل اقامت پس از ورود رزرو هتل یا دعوت‌نامه غیررسمی از خویشاوندان یا دوستان
  • گواهی مدرک زبان در صورت وجود
  • رزومه کاری به زبان آلمانی یا انگلیسی
  • انگیزه نامه
  • تمکن مالی
  • گذرنامه
  • گواهی بیمه درمانی

متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان برای مدارک تحصیلی ارائه‌شده باید توجه داشته باشند که مدرک تحصیلی آن‌ها باید معتبر باشد و برای پیگیری اعتبار از طریق سایت آنابین پیگیری کنند. اگر دانشگاه یا موسسه در بانک اطلاعاتی آنابین موجود نباشد باید از ارزیابی zab استفاده کنند.

رزومه کاری و انگیزه نامه

رزومه کاری و انگیزه نامه نیز باید توسط شخص تهیه شود و حاوی اطلاعاتی مثل سابقه تحصیلات و مشاغل به زبان آلمانی یا انگلیسی باشد. در متن انگیزه نامه باید نوع کار، سمت شغلی، محل اقامت و شرایط کاری قید شود. متقاضی اگر به زبان آلمانی تسلط نداشته باشد باید دلایل عدم نیاز به زبان آلمانی را مطرح کند. همچنین در صورت پیشنهاد کار یا مکاتبه با شرکت‌های المانی باید مدارک ضمیمه شود.

تمکن مالی برای مهاجرت به آلمان

برای تمکن مالی نیز فرد متقاضی باید موجودی معادل 4320 یورو در حساب بانکی در ایران داشته باشد. در زمان ورود به آلمان این مبلغ باید همراه فرد بوده و باید در آلمان ‌حساب بلوکه‌شده باز کند. درصورتی‌که فرد از یک حامی یا کارفرما دعوت‌نامه رسمی داشته باشد، مطابق مواد 66 و 68 قانون اقامت آلمان نیازی به داشتن مبلغ فوق نیست.

درنهایت داشتن گواهی بیمه درمانی مسافرتی معتبر بااعتبار 180 روزه با محدوده اعتبار حوزه شینگن و سقف پوشش حداقل 30 هزار یورو نیز برای گرفتن ویزای جستجوی کار الزامی است. همچنین سایت کاریابی در آلمان برای جستجو کار می تواند مفید باشد.

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

بر اساس قوانین اقامتی افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در آلمان را داشته باشند می‌توانند از اقامت این کشور برخوردار شوند. در صورتی مجوز اقامت صادر می‌شود که سرمایه‌گذاری دارای شرایط زیر باشد:

  • حوزه سرمایه‌گذاری نیاز اقتصادی کشور باشد.
  • تأثیر مثبت و بازدهی مناسب بر اقتصاد کشور داشته باشد.
  • تأمین مالی از سرمایه شخصی و اعتبارات فراهم شود.

می‌توان گفت در شرایط فعلی بهترین سرمایه‌گذاری در آلمان از طریق ثبت شرکت است. ثبت شرکت با سرمایه کم نیز امکان‌پذیر است و افراد می‌توانند از این طریق، اقامت و تابعیت آلمان را بگیرند. در صورت مورد تائید قرار گرفتن طرح اقتصادی توسط اتاق بازرگانی آلمان امکان ثبت شرکت وجود دارد که این کار با حداقل سرمایه 25 هزار یورو امکان‌پذیر است. در حالت کلی دریافت اقامت از طریق سرمایه‌گذاری از طریق روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

راه‌اندازی کسب کار از طریق فعالیت انفرادی

در این مورد اگر فعالیت فرد در زمینه­های کاری مانند رستوران، فروشگاه مواد غذایی و پوشاک و غیره باشد، شرایط راحت تر است. درواقع بدون نیاز به ثبت شرکت و تنها با دریافت مجوز صنفی می‌تواند سرمایه‌گذاری مربوطه را انجام دهد.

ثبت شرکت مسئولیت محدود یا تضامنی

اگر فرد در ایران مالک شرکت فعال و معتبر باشد، می‌تواند برای فعالیت اقتصادی در آلمان شرکت مشابهی تأسیس کرده و شروع به کار نماید. این شرکت باید حداقل سرمایه 25 هزار یورو داشته باشد و در عمل یک شرکت مستقل آلمانی محسوب می‌شود. در ثبت شرکت تضامنی شرایط مشابه مسئولیت محدود بوده و تنها درزمینه اعتبار و سهامدار و مسئولیت شرکت تفاوت دارد.

ثبت شعبه یا دفتر نمایندگی برای مهاجرت کاری به آلمان

اگر فردی در ایران مالک مجموعه تولیدی وسیع مانند کارخانه‌های صنعتی یا مواد غذایی و یا حتی شرکت‌های بازرگانی مانند شرکت‌های وارداتی و صادراتی باشد می‌تواند بر اساس قوانین سرمایه‌گذاری آلمان اقدام به تأسیس شعبه نماید. در این نوع اقامت فرد مالک درواقع تاجر کامل محسوب شده و می‌تواند از دو طریق تأسیس شعبه مستقل و وابسته سرمایه‌گذاری خود را انجام دهد.

متقاضیان سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت در آلمان باید در نظر داشته باشند علاوه بر حداقل سرمایه اولیه، هزینه‌ای حدود 8 تا 13 هزار یورو بابت تنظیم اساس‌نامه، مشاور، آگهی، گرفتن مجوز صنفی و ترجمه مدارک باید بپردازند که حدود 700 تا 1000 یورو آن هزینه دولتی ثبت شرکت در آلمان است. همچنین باید مخارج سالیانه شرکت را نیز به آلمان منتقل کنید که این هزینه‌ها شامل حقوق کارمندان استخدام‌شده، اجاره یک‌ساله دفتر و هزینه مای جانبی مانند تبلیغات و تمکن مالی فرد است.


حتما بخوانید: روش های مهاجرت به کانادا


مهاجرت کاری نیروی متخصص به آلمان (کارت آبی اتحادیه اروپا)

طرح کارت آبی اتحادیه اروپا به‌منظور جذب افراد تحصیل‌کرده ساکن کشورهای خارج از اتحادیه اروپا تهیه‌شده است و شرایط کاری و اقامتی و تردد در اتحادیه اروپا را راحت‌تر می‌کند. کارت آبی اتحادیه اروپا به نیروی کار خارجی بامهارت بالا اعطا می‌شود و برای گرفتن آن داشتن حداقل مدرک لیسانس الزامی است. کشور آلمان هم جز کشورهای تحت پوشش این طرح قرار دارد.

برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا داشتن یک پیشنهاد کاری الزامی است. معمولاً افراد بعد از چند ماه کار در کشور مای تحت پوشش با داشتن سقف قرارداد سالانه حدود 50 هزار یورو در مدت‌زمان اعتبار قرارداد کارت آبی اتحادیه را دریافت می‌کنند. همچنین مشاغل خاص یا کمیاب با داشتن قرارداد کاری حدود 40 هزار یورو می‌توانند کارت آبی دریافت کنند. مشاغل کمیاب شامل فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی، دانش‌آموختگان رشته‌های ریاضی، پزشکان، پرستاران ماهر و مراقب سالمند و کارشناسان علوم کامپیوتر است.

مدت اقامت بر اساس کارت آبی آلمان 33 ماه است که در صورت ادامه کار و شاغل بودن شرایط تبدیل آن به اقامت دائم آلمان فراهم می‌شود. اگر فرد در مدت اقامت مدرک زبان b1 ارائه کند زمان مربوطه به 21 ماه کاهش می‌یابد. متقاضیان در صورت داشتن اقامت دائم و بعد از سه سال می‌توانند با شرکت در کلاس‌های آشنایی با تاریخ و جغرافیا آلمان و گذراندن امتحان Deutsch Test Für Zuwanderer ارائه مدرک b1  آلمانی تابعیت آلمان را نیز دریافت کنند. برای عضویت می‌توانید از طریق لینک ثبت‌نام کارت آبی آلمان اقدام کنید.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن