مهاجرت و تحصیل در خارج

بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی

تحصیل در رشته پزشکی همواره موردتوجه بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته علوم تجربی است اما برای ورود به این رشته در داخل ایران افراد باید با شرکت کنکور سراسری و رقابت سخت با تعداد زیاد شرکت‌کننده شانس خود را برای ورود به رشته موردعلاقه خود امتحان کنند. یکی از گزینه‌های پیش رو برای رهایی از سد کنکور، تحصیل رشته پزشکی در خارج است. همه‌ساله تعداد بسیاری از متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به دلیل کیفیت آموزشی بالاتر، ورودی راحت‌تر و حتی هزینه کمتر برای پذیرش و تحصیل دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام می‌کنند. لذا در این مطلب اطلاعات لازم برای انتخاب کشور هدف و شرایط تحصیل در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود که افراد با شناخت کافی و با توجه به شرایط خود بتوانند مسیر مناسب را انتخاب کنند. عزیزان در صورت نیاز می‌توانند با تماس با گروه مشاور برتر از تجربیات کارشناسان تحصیل پزشکی در خارج بهره‌مند شوند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد تحصیل پزشکی در خارج از کشور با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

با توجه به تنوع شرایط پذیرش کشورهای مختلف در رشته‌های پزشکی معمولاً متقاضیان و خانواده‌ها برای انتخاب کشور هدف دچار سردرگمی شده و حتی با انتخاب مسیر اشتباه متحمل پرداخت هزینه و از دست دادن یکی دو سال زمان می‌شوند. معمولاً افراد موارد زیر را برای انتخاب دانشگاه و کشور هدف در نظر می‌گیرند:

  • مورد تائید بودن دانشگاه کشور هدف ازنظر وزارت بهداشت ایران
  • شرایط پذیرش و آزمون ورودی
  • مدرک زبان و نمره قابل‌قبول
  • هزینه‌های زندگی و تحصیل
  • فاصله و شرایط فرهنگی
  • شرط معدل و نمرات دیپلم
  • شرایط سنی پذیرش
  • امکان استفاده از کمک‌هزینه تحصیلی
  • امکان انتقالی به داخل کشورپ

شرایط تحصیل پزشکی در خارج

شاید بتوان گفت ایدئال‌ترین گزینه برای افراد تحصیل در دانشگاهی باکیفیت بالا و مورد تائید بودن وزارت بهداشت با حداقل هزینه است. همچنین نداشتن آزمون ورودی برای ورود به دانشگاه و حتی عدم نیاز به داشتن مدرک زبان نیز برای بسیاری از متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور موردتوجه است؛ اما باید به این نکته توجه کرد که اکثر دانشگاه‌های مورد تائید وزرت بهداشت به دلیل کیفیت آموزشی بالا دارای آزمون ورودی هستند و معمولاً داشتن نمره زبان قابل‌قبول نیز جز شرایط پذیرش محسوب می‌شود. همچنین دانشگاه‌هایی که پذیرش بدون کنکور پزشکی دارند نیز معمولاً دارای دوره‌های کالج هستند و یا هزینه تحصیل در آن‌ها به نسبت بالا است.

یکی از گزینه‌هایی که همراه موردتوجه متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور است امکان انتقالی بعد از گذراندن تعداد واحد درسی مشخص است. درگذشته افراد با داشتن معدل مناسب در دوره دبیرستان، معدل دوره تحصیلی دانشگاه، مدرک زبان و آزمون ورودی وزارت بهداشت می‌توانستند بعد از گذراندن 72 واحد یا 32 واحد درسی انتقالی بگیرند؛ اما در حال حاضر متقاضیان که خواهان انتقالی از دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت هستند باید مدنظر داشته باشند برای سال تحصیلی 2019-2020 امکان انتقالی از دانشگاه‌های خارج به واحدهای پردیس بین‌الملل وجود ندارد.

در سال 2019-2020 امکان انتقالی از دانشگاه‌های خارج به داخل وجود ندارد.

در حال حاضر با توجه به شرایط تحصیل در دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت کشورهای ترکیه، روسیه، ایتالیا، چین، آلمان، اتریش، بیشترین تقاضا را برای تحصیل پزشکی خارج از کشور دارند؛ که در ادامه شرایط تحصیل در هرکدام از این کشورها به‌صورت کلی بیان می‌شود.

تحصیل پزشکی در آلمان

در بیشتر دانشگاه‌های کشور آلمان تحصیل در رشته‌های پزشکی تقریباً رایگان است که این کشور را به‌عنوان یکی از اولویت‌های متقاضیان تحصیل رایگان پزشکی در جهان تبدیل کرده است. داوطلبان برای تحصیل پزشکی در آلمان باید دارای معدل بالا 17 در دوره دبیرستان باشند و باید یک سال در دوره کالج M-kurs شرکت کرده و پس از کسب نمره قابل‌قبول وارد رشته‌های پزشکی دانشگاهی این کشور شوند. همچنین داشتن مدرک زبان آلمانی برای تحصیل رشته پزشکی در آلمان الزامی است.

تحصیل پزشکی در اتریش

کشور اتریش یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای تحصیل با حداقل هزینه در رشته‌های پزشکی است. شهریه تحصیل پزشکی در کشور اتریش به‌صورت میانگین حدود 500 یورو برای هر ترم است و برخی از دانشگاه‌های این کشور از دانشجویان بین‌المللی کشورهای درحال‌توسعه هزینه حداقلی دریافت می‌کنند. همچنین امکان کار دانشجویی با ویزای تحصیلی از دیگر مزایای تحصیل در کشور اتریش است.

متقاضیان برای تحصیل پزشکی کشور اتریش با داشتن قبولی رشته موردعلاقه در کنکور سراسری ایران می‌توانند به‌صورت مستقیم و داشتن نمره زبان قابل‌قبول آلمانی یا انگلیسی پذیرش بگیرند. در غیر این صورت باید با گرفتن پذیرش مشروط و فراگیری زبان آلمانی و گذراندن دروس پایه در دوره کالج و نهایتاً قبولی در آزمون پایان دوره کالج وارد رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شوند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

شهریه تحصیل در رشته‌های پزشکی در کشور ایتالیا به نسبت کشور آلمان و اتریش بالاتر است اما به نسبت سایر کشورها هزینه‌های معقولانه‌تری دارد. هزینه تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا تقریباً 4000 یورو در سال است و هزینه زندگی به نسبت آلمان و اتریش کمتر است. یکی از امتیازات کشور ایتالیا امکان استفاده از بورسیه و تحصیل رایگان در صورت داشتن شرایط دریافت بورسیه است که شامل دریافت کمک‌هزینه سالیانه 5000 یورو و تخفیف شهریه و هزینه خوابگاه است. متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا باید در آزمون ورودی شرکت کنند و داشتن حداقل نمره زبان ایتالیایی و یا انگلیسی نیز از شرایط تحصیل پزشکی در این کشور است اما نظام آموزشی آن به نسبت کشورهای اروپای غربی سختگیری کمتری دارند.

تحصیل پزشکی در روسیه

کشور روسیه نیز یکی از گزینه‌های مناسب برای تحصیل در رشته‌های پزشکی محسوب می‌شود. هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی روسیه حدود 4000 دلار است که این هزینه برای دانشگاه‌های خصوصی بالای 10000 دلار است. متقاضیان تحصیل پزشکی در روسیه نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند و زبان تدریس روسی، انگلیسی و فرانسوی است. برای تحصیل در رشته‌های پزشکی گذراندن دوره پادفک و قبولی در آزمون پایان دوره پادفک الزامی است. امکان کار دانشجویی در کشور روسیه وجود دارد که باعث جبران بخشی از هزینه‌های زندگی دانشجویی فرد می‌شود.

تحصیل پزشکی در کشور چین

کشور چین یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افرادی است که می‌خواهند بدون آزمون ورودی یا داشتن مدرک زبان به تحصیل در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بپردازند. در کشور چین بالای 20 دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت ایران پذیرش دانشجویی بین‌المللی دارند. بازه شهریه دریافتی بسته به شهر محل تحصیل و رتبه دانشگاه بین 3000 تا 8000 دلار در سال متفاوت است. همچنین هزینه‌های زندگی نیز بسته به شهر محل تحصیل از 250 تا 800 دلار در ماه بسته به کیفیت زندگی دانشجویی متفاوت است. زبان تدریس نیز انگلیسی و چینی است و یادگیری زبان چینی برای دوره‌های بیمارستان بعد از گذراندن 3 سال الزامی است.


حتما بخوانید: برترین دانشگاه‌های ترکیه


تحصیل پزشکی در ترکیه

کشور ترکیه همواره یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور است. شهریه کم، اشتراکات فرهنگی و زبانی، فاصله کم، بورسیه تحصیلی دولتی و امکان تحصیل رایگان ازجمله مواردی است که بسیاری از افراد کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. شهریه دانشگاه‌های ترکیه از 500 دلار تا 8000 دلار در سال بر اساس نوع دانشگاه متفاوت است و در صورت دریافت بورسیه تحصیلی دولتی ترکیه امکان تحصیل رایگان با دریافت کمک‌هزینه نیز وجود دارد. زبان تدریس در کشور ترکیه انگلیسی و ترکی است و برای پذیرش دانشگاه‌های مورد تائید وزرت بهداشت شرکت در آزمون ورودی ترکیه و کسب نمره قابل‌قبول الزامی است. با توجه به سیستم آموزشی کشور ترکیه (سیستم آموزش بولونیا) که منطبق بر نظام آموزشی اتحادیه اروپاست و ارتباطات دانشگاهی مناسب کشور ترکیه با دانشگاه‌های آمریکا، این کشور به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور تبدیل‌شده است.


حتما بخوانید: همه چیز درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه


شرایط پذیرش سایر کشورها

سایر کشورها مانند انگلستان، کانادا، فرانسه و آمریکا نیز ازنظر پزشکی دارای بالاترین کیفیت آموزشی در دنیا هستند اما با توجه به شرایط پذیرش سخت و هزینه‌های نسبتاً بالا و طول دوره تحصیلی شاید برای کسانی که شرایط تحصیلی با هزینه کم و شرایط ورود راحت‌تر را مدنظر داشته باشند گزینه‌های مناسبی نیستند.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست
برای پاسخ سوالات خود در مورد تحصیل پزشکی در خارج از کشور با ما تماس بگیرید
تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن