مهاجرت و تحصیل در خارج

چرا تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است. اعتبار بین‌المللی دانشگاه‌های ایتالیا سطح کیفیت آموزش در این کشور را تضمین کرده و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند به‌راحتی به کار یا ادامه تحصیل بپردازند. تحصیل در ایتالیا به دلیل هزینه‌های پایین برای تحصیل، امکان دریافت بورسیه، تحصیل به زبان انگلیسی و ایتالیایی و شرایط تحصیل رایگان همواره موردتوجه بسیاری از دانشجویان بوده است. می‌توان گفت کشور ایتالیا از معدود کشورهایی است که برای سه مقطع تحصیلی لیسانس، ارشد و دکتری امکان دریافت بورسیه‌های متنوع تحصیلی را فراهم کرده است. تحصیل در رشته‌های پرطرفدار مانند پزشکی، معماری، مد و زیبایی و سایر رشته‌های تحصیلی به دلیل شرایط مساعد تحصیل و زندگی، طرفداران زیادی در کشور ایتالیا دارد. لذا اگر قصد تحصیل در ایتالیا را دارید می‌توانید از تجربیات گروه مشاور برتر استفاده کرده و با مشاورین ما در تماس باشید.

برای پاسخ سوالات خود در مورد تحصیل در ایتالیا با ما تماس بگیرید

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

چرا تحصیل در ایتالیا

کشور ایتالیا یکی از پرطرفدارترین گزینه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است که علت این موضوع مزایای تحصیل در ایتالیا است:

  • دریافت میانگین 5200 یورو بورسیه تحصیلی برای تمام مقاطع تحصیلی
  • تحصیل به زبان انگلیسی با داشتن مدرک زبان آیلتس 6 به بالا
  • کیفیت آموزشی بالای تحصیل در ایتالیا
  • امکان گرفتن ویزای همراه پس از ورود دانشجو به ایتالیا
  • کار دانشجویی به مدت 20 ساعت در هفته
  • تمدید اقامت بعد از اتمام تحصیل برای جستجوی کار
  • سفر به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا

هزینه تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا یکی از مقرون ‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها در اروپا و جهان است. ایتالیا را می‌توان به‌عنوان یکی از کم‌هزینه‌ترین کشورها برای تحصیل به زبان انگلیسی در نظر گرفت. شهریه دانشگاه در ایتالیا در دو قسط در سال دریافت می‌شود. دانشجو باید قسط اول در زمان ثبت‌نام و قسط دوم 6 ماه بعد از حضور در ایتالیا پرداخت کند. همچنین با توجه بر اساس رزومه تحصیلی فرد امکان کاهش شهریه در ایتالیا نیز وجود دارد. با توجه به تنوع بورسیه‌های تحصیلی که در این کشور ارائه می‌شود، امکان تحصیل رایگان نیز برای افرادی که رزومه تحصیلی قابل قبولی دارند فراهم است. در ادامه همین مطلب شرایط بورسیه تحصیلی ایتالیا شرح داده می‌شود

در کشور ایتالیا شهریه دانشگاه بسته به دولتی یا خصوصی بودن آن متفاوت است. 80 درصد دانشگاه‌های با رتبه جهانی کمتر از 500 در ایتالیا شهریه سالانه کمتر از 3500 یورو دارند سقف شهریه اکثر دانشگاه در این کشور کمتر از 5000 هزار یورو در سال است. شهریه برخی از دانشگاه‌های مشهور ایتالیا با رتبه جهانی به‌صورت زیر است:

  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان 3300 یورو در سال با رتبه 170
  • دانشگاه بلونیا 2100 یورو در سال با رتبه جهانی 188
  • دانشگاه سانتا آنا 4000 یورو در سال با رتبه جهانی 192
  • دانشگاه پادوا 4000 یورو در سال با رتبه جهانی 296
  • دانشگاه ساپینزا رم 2800 یورو در سال با رتبه جهانی 218
  • دانشگاه پیزا 2400 یورو در سال با رتبه جهانی 425
  • دانشگاه توروگاتا رو 3000 یورو در سال با رتبه جهانی 470
  • دانشگاه ناپل 5000 یورو در سال با رتبه جهانی 490
  • دانشگاه سیه نا 1800 یورو در سال با رتبه جهانی 800-1000

بورسیه تحصیلی ایتالیا

همان‌طور که ذکر شد در کشور ایتالیا بورسیه‌های تحصیلی متنوعی برای دانشجویان فراهم است. بورسیه استانی، بورسیه دانشگاه، بورسیه اتحادیه اروپا و بورسیه بر اساس رزومه تحصیلی ازجمله مواردی است که دانشجو می‌تواند از آن بهره‌مند شود. در حالت کلی بورسیه‌های تحصیلی در ایتالیا شامل سه نوع است:

  • تخفیف و کاهش شهریه دانشگاه تا مرز 500 یورو در سال
  • بورسیه تحصیلی استانی با میانگین دریافتی 5200 یورو در سال
  • بورسیه کامل تحصیلی برای دانشجویان برتر از 11 هزار تا 20 هزار یورو در سال

در کشور ایتالیا امکان دریافت چند نوع بورسیه و کمک‌هزینه به‌صورت هم‌زمان امکان‌پذیر است. به‌عنوان‌مثال افرادی که موفق به دریافت بورسیه استانی شوند بسته به نوع دانشگاهی که پذیرش می‌گیرند می‌توانند از تخفیف شهریه نیز استفاده کنند. بورسیه تحصیلی بر اساس میزان درآمد خانواده، تعداد واحد گذرانده شده در سال و داشتن مدرک GRE و SAT به افراد تعلق می‌گیرد.

بورسیه استانی DSU که یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های کمک‌هزینه تحصیلی در ایتالیا است از بورسیه دانشجویان ممتاز مجزا است و بدون در نظر گرفتن شرایط معدل و فارغ‌التحصیلی به فرد تعلق می‌گیرد؛ اما باید در نظر داشت برای تمدید بورسیه در سال‌های بعد فرد باید تعداد واحد درسی مشخص با معدل مربوطه را داشته باشد. برای دریافت این بورسیه تحصیلی ایتالیا باید مدارکی دال بر میزان درامد خانواده و گواهی بستگان که به تائید سفارت رسیده باشد نیز ارائه داد.

برای پاسخ سوالات خود در مورد تحصیل در ایتالیا با ما تماس بگیرید

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

تحصیل پزشکی در ایتالیا

در اکثر کشورهای دنیا تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی هزینه بالایی دارد؛ اما در ایتالیا با توجه به اعتبار بالای دانشگاه‌های این کشور و همچنین هزینه بسیار کمتر به نسبت اکثر کشورها یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل رشته پزشکی است. برای ورود به رشته پزشکی در کشور ایتالیا متقاضیان پس از موفقیت در آزمون ورودی پزشکی ایتالیا وارد دانشگاه می‌شوند. آزمون آیمت IMAT و آلفا تست از معروف‌ترین آزمون‌های ورودی حرفه پزشکی در ایتالیا است. از مهم‌ترین دلایل انتخاب تحصیل پزشکی در ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • تحصیل در دانشگاهانی با قدمت بالا
  • شهریه کم و امکان استفاده از بورسیه تحصیلی
  • دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های کانادا و آمریکا
  • مورد تائید بودن مدرک دانشگاه‌ها در ایران و کل اروپا
  • ظرفیت مجزا برای دانشجویان غیراروپایی

افرادی که متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی در رشته پزشکی در ایتالیا هستند باید در آزمون IMAT شریکت کنند. هزینه آزمون IMAT حدود 120 یورو است و معمولاً در سپتامبر برگزار می‌شود. این آزمون در کشورهای اطراف ایران نیز برگزارشده و داوطلبان تحصیل در ایتالیا برای آزمون IMAT باید به سراغ کشورهایی مانند قطر، قبرس، یونان، امارات و عربستان بروند.

آزمون IMAT 60 سؤال 5 گزینه است و 100 دقیقه زمان برای پاسخگویی در نظر گرفته‌شده است. 22 سؤال مربوط به دانش عمومی و تحلیل منطقی و 38 سؤال هم شامل دروس زیست، شیمی، فیزیک و ریاضی است. هر پاسخ صحیح 1.5 نمره مثبت و هر پاسخ غلط نیز 0.4 نمره منفی دارد.


حتما بخوانید: بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی


تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی و ایتالیایی

در کشور ایتالیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی و ایتالیایی در همه مقاطع دانشگاهی وجود دارد. داشتن حداقل مدرک آیلتس 6 برای متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی الزامی است. برای تحصیل به زبان ایتالیایی افراد باید قبل از شروع دوره تحصیلی مدرک زبان خود را ارائه دهند. در ایران متقاضیان تحصیل به زبان ایتالیایی برای گرفتن ویزای تحصیلی می‌توانند با شرکت در آزمون استرنی مدرک زبان ایتالیایی دریافت کنند. این آزمون توسط مدرسه ایتالیایی پترودلاواله در تهران برگزار می‌شود. افرادی که از 200 نمره 160 به بالا کسب کنند شرایط دریافت ویزای تحصیلی برایشان فراهم می‌شود.

منابع موجود یادگیری زبان ایتالیایی

  • La lingua italiana
  • Espresso
  • Qui italia
  • Pimsleur Italian برای افراد مسلط به زبان انگلیسی

هزینه یادگیری زبان ایتالیایی

میانگین هزینه یادگیری زبان ایتالیایی در ایتالیا برای هر ترم حدود 110 تا 350 یورو است. در شهرهای رم، میلان، فلورانس، بولونیا و تورین امکان یادگیری زبان ایتالیایی توسط مدرس مسلط به زبان فارسی به‌صورت حق‌التدریس وجود دارد که هزینه تحصیل بالای 12 یورو به بالا برای هر ساعت است. هزینه‌های تحصیل در مدرسه پترودلاواله بسته به دوره انتخابی در دوره‌های فشرده 3 میلیون، دوره عادی 2.5 میلیون و دوره‌های آلفا تست و مکالمه 1.5 میلیون است.

شرایط و زمان ثبت‌نام زبان ایتالیایی در ایران

مدرسه پترودلاواله در دو نوبت اسفند و شهریور ثبت‌نام دارد. کلاس‌های آموزشی سه جلسه در هفته برگزار می‌شود. متقاضیان تحصیل به زبان ایتالیایی در مقطع لیسانس باید مدرک دوره دبیرستان 12 ساله داشته باشند و یا در حال تحصیل در پایه 12 باشند. همچنین برای مقطع ارشد داشتن مدرک لیسانس الزامی است.


حتما بخوانید: شرایط تحصیل در ترکیه


هزینه زندگی در ایتالیا

در کشور ایتالیا برای یک فرد مجرد بسته به سبک زندگی هزینه‌های متفاوت است. زندگی مجردی دانشجویی در کشور ایتالیا میانگین 500 یورو هزینه دارد؛ که بیش از نیمی از این هزینه باید برای خوابگاه یا آپارتمان در نظر گرفته شود. زندگی در خوابگاه 160 تا 260 یورو در ماه هزینه دارد و در صورت انتخاب آپارتمان کوچک دانشجویان باید بین 250 تا 500 یورو هزینه کنند. هزینه خوردوخوراک نیز در ایتالیا بسته به رژیم غذایی فرد 150 تا 300 یورو هزینه در بر خواهد داشت.

در کشور ایتالیا امکان کار دانشجویی 20 ساعت در هفته نیز امکان‌پذیر است. میزان حقوق دریافتی در ایتالیا 9 یورو در ساعت است و افراد بسته به نوع رشته تحصیلی و مهارت خود می‌توانند در دانشگاه یا خدمات عمومی مشغول به کار شوند. برای کار غیررسمی در ایتالیا محدودیت زمانی وجود ندارد اما پیدا کردن کار مناسب راحت نیست. با توجه به رونق صنعت توریسم در ایتالیا کار در رستوران، هتل و کافی‌شاپ یکی از دست رس‌ترین گزینه‌ها برای انجام کار دانشجویی در این کشور است.

برای پاسخ سوالات خود در مورد تحصیل در ایتالیا با ما تماس بگیرید

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی روزهای تعطیل

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن